انواع ایمپلنت دندان

در گذشته زمانی که دندان های افراد خراب می شد و یا آسیب می دید روشی که دندانپزشکان برای درمان استفاده می کردند کشیدن دندان ها بود ولی امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی دیگر نیازی نیست که دندان های خراب و آسیب دیده کشیده شود بلکه برای درمان از روشی به نام ایمپلنت استفاده می شود.


ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های دندانپزشکی برای ترمیم دندان های آسیب دیده می باشد که نام دیگر این درمان، کاشت دندان است اگر بخواهیم یک توضیح کلی در رابطه با نحوه درمان ایمپلنت دندان بدهیم باید بگوییم که ایمپلنت یک نوع پیچ می باشد که به جای دندان آسیب دیده و یا خراب قرار می گیرد که این نوع پیچ می تواند به صورت یک پارچه و یا دوپارچه باشد ( در واقع ایمپلنت دندان به اندازه ریشه دندانی که فرد از دست داده است در ریشه قرار می گیرد ) . بهتر است بدانید که بعد از کاشت دندان، در فک بالا مدت 5 ماه و در فک پایین مدت 3 ماه طول می کشد تا جوش بخورند.
جهت انجام ایمپلنت، ارتودنسی، کامپوزیت و ... در بلوارکشاورز می توانید با شماره های 66928546-021 و 66925382-021 تماس بگیرید.


انواع مختلف ایمپلنت دندان


ایمپلنت دندان با توجه به جنس، ساختار، مواد به کاررفته در آن، شکل و ... به انواع مختلفی تقسیم می شود که ما در این بخش قصد داریم به وضوح آن ها را شرح دهیم تا در انتخاب نوع درمان برای دندان های خود، آگاهانه عمل کنید.


انواع ایمپلنت دندان براساس جنس مواد استفاده شده در آن

 

1- ایمپلنت دارای جنس تیتانیوم: در این نوع ایمپلنت ها از فلز آلیاژ تیتانیوم استفاده می شود ( فلز آلیاژ تیتانیوم با بدن انسان سازگار است ) که این فلز در استخوان فک کاشته می شود و در همان ناحیه استخوان سازی انجام می گیرد.
2- ایمپلنت با جنس زیرکونیا: در این نوع ایمپلنت ها، از زیرکونیا و یا همان دی اکسید زیرکونیوم به صورت یک پایه سرامیکی استفاده می شود ( زیرکونیا نیز با بدن انسان ها سازگاز است ) و این پایه در استخوان فک کاشته می شود در ضمن زیرکونیا نسبت به تیتانیوم جنبه زیبایی بیشتری دارد.


انواع ایمپلنت ها براساس شکل

1- ایمپلنت های ساب پریواستیل: این نوع از ایمپلنت به این شکل می باشد که بر روی استخوان فک، داربست فلزی قرار می گیرد درحقیقت در این نوع کاشت پریواستیل بر روی استخوان فک و زیرلثه قرار داده می شود و مقداری از آن بیرون از بافت لثه قرار می گیرد تا دندان ها در جای خود ثابت نگه داشته شوند. این روش برای افرادی مناسب می باشد که استخوان فکشان سالم و یا محکم نباشد.
2- ایمپلنت اندواستیل: در این نوع ایمپلنت ها با توجه به اینکه در داخل استخوان قرار گرفته می شود و به جای دندان مصنوعی و یا بریج است، از جراحی استفاده می شود این نوع ایمپلنت جزء پرطرفدارترین ایمپلنت ها می باشد.
3- ایمپلنت یک مرحله ای: در این نوع ایمپلنت ها از قطعه ای بلند استفاده می شود که این قطعه از لثه بیرون زدگی دارد.
4- ایمپلنت دوقطعه ای: در این روش اباتمنت و ایمپلنت در همان جراحی اولیه تعبیه می شود این روش یک مشکلی دارد و آن هم این است که ایمپلنت را دراثر فشار و نیرو ضعیف می کند به همین دلیل این روش را به شکل کاملا محتاطانه انجام می دهند.


انواع ایمپلنت دندان ها براساس نوع متصل کننده

1- متصل کننده شش ضلعی داخلی
2- متصل کننده شش ضلعی خارجی
3- متصل کننده هشت ضلعی داخلی


انواع ایمپلنت براساس نوع کاشت

1- ایمپلنت فرورونده: ایمپلنت فرورونده یکی از شایع ترین روش های کاشت دندان می باشد که در این روش از یک استوانه و یا پیچ جهت قرارگیری در استخوان های فک استفاده می شود که این پیچ ها دارای عرض ها و ارتفاع های متفاوتی می باشند. ( در نظر داشته باشید که بر روی هر ایمپلنت می توان یک یا چند دندان قرار داد )
2- ایمپلنتی که دارای چهارچوب راموس می باشد: این نوع از ایمپلنت زمانی کاربرد دارد که استخوان فک پایین بیماربرای استفاده از ایمپلنت دندان بسیار نازک باشد این مدل دارای چارچوب راموس در گوشه عقب استخوان فک در دهان (یعنی نزدیک دندان های عقل) و نزدیک چانه قرار می گیرد. هنگامی که در محل مناسب قرار گرفت و بافت اطراف آن ترمیم شد، یک میله فلزی نازک در اطراف بالای لثه قابل رویت خواهد بود.
3- ایمپلنت پریوستیال: این نوع ایمپلنت ها در زیر لثه تعبیه شده و در استخوان فک ثابت می شوند بهتر است بدانید که در این نوع ایمپلنت ها از قالب فلزی برای نگه داشتن دندان ها استفاده می شود.