%ب ظ، %17 %479 %1395 ساعت %14:%آبان

درمان حساسیت دندان و یا کاهش آن چطور باید انجام شود؟

نوشته شده توسط دکتر هاجر _ کیخا
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

درمان حساسیت دندان به چه روش هایی امکان پذیر است؟

درمان حساسیت دنداناگر دندانتان نسبت به سرما و گرما حساس است و هر بار که یک فنجان چای داغ یا بستنی سرد میخورید اذیت میشوید، حتما از شنیدن این خبر خوشحال میشوید: چند راهکار برای درمان حساسیت دندان وجود دارد.

 حساسیت دندان نسبت به دما اغلب به علت نمایان شدن سطح ریشه دندان است.

 tooth structure

در تصویر بالا در اثر پسروی لثه و ایجاد فاصله بین دندان و لثه، سطح توبولهای عاج رخنمون یافته اند و از طریق این توبولها ذرات غذا و نوشیدنی به عصب داخل دندان (بخش مرکزی دندان که در تصویر با رنگ بنفش مشخص شده است) میرسند.

 دندان از سه لایه تشکیل شده است. بیرونی ترین لایه مینا نام دارد که بسیار محکم و مقاوم است و از دندان محافظت مینماید. در زیر آن لایه عاج و در مرکز دندان پالپ قرار دارد که حاوی رگهای خونی و عصبها است و در واقع بخش زنده دندان نام دارد.

ریشه دندان نیز بخشی از پالپ است. هنگامی که لایه محافظ دندان یعنی مینا از بین میرود، توبولهای داخل آن اجازه میدهند مواد سرد یا گرم یا اسیدی یا چسبناک با داخل دندان تماس پیدا کرده و سلولها و عصبها را تحریک کنند.

 

روشهای کاهش و درمان حساسیت دندان

special toothpaste for sensetive tooth

از خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس استفاده کنید

خمیر دندان حساسیت زدا حاوی ترکیباتی است که به جلوگیری از انتقال حس سردی و گرمی از سطح دندان به عصبها کمک میکند. اما در استفاده از خمیر دندانهای مخصوص حساسیت دندان باید احتیاط کنید چرا که هر محصولی ارزش امتحان را ندارد. بهتر است از محصولی استفاده کنید که دندانپزشکتان توصیه میکند. معمولا ظرف یک هفته تا ده روز احساس بهتری در دندانها پیدا میکنید.

 

 درمان حساسیت دندان با استفاده از مسواک با موهای نرم (سافت)

soft tooth brush

از آنجایی که اولویت حفظ لایه مینا است، بهترین کار این است که دندانهایتان را نسایید و نخراشید. مسواکی که موهای نرمی داشته باشد برای تمیز کردن دندانها کافیست و از طرفی به دندان و لثه آسیبی وارد نمیکند.

 floride product

درمان حساسیت دندان به کمک محصولات حاوی فلوراید

اگر چه ممکن است به نظرتان عجیب برسد، اما فلوراید نقش مهمی در سلامت دهان و کاهش حساسیت دندان ایفا میکند. فلوراید به معدنی سازی مجدد دندان و تقویت آن کمک میکند. سطح دندان دائما توسط اسید ناشی از فعالیت باکتریها و همچنین غذاهای اسیدی معدنی زدایی میشود. بنابراین با خمیر دندان و دهان شویه فلوراید دار میتوانید از دندان خود محافظت کنید.

 

مصرف غذاهای اسیدی را کاهش دهید

acidic beverages

تغییر رژیم غذایی به خصوص در شرایطی که علاقه زیادی به خوراکیهای ترش دارید، برای کاهش و درمان حساسیت دندان ضروریست. نوشیدنیها و غذاهای اسیدی در فرسایش دندان و ایجاد حساسیت دندان نقش دارند. از جمله نوشیدنیهای مخرب و از بین برنده مینای دندان میتوان به نوشابه و نوشیدنیهای گاز دار دیگر و آب مرکبات اشاره کرد.

 

اگر دندان قروچه دارید هنگام خواب از محافظ دهان استفاده کنید

tooth guard

اگر وقتی بیدار میشوید احساس سردرد مبهم یا فک درد دارید، ممکن است دچار دندان قروچه در حین خواب باشید. دندان قروچه به مدت طولانی و به مرور زمان باعث حساسیت دندان میشود چرا که لایه مینای دندان را میساید. اما راه حل ساده ای برای این مشکل وجود دارد: از محافظ دهان هنگام خواب استفاده کنید.

Gum recession

پسروی لثه در اثر ضعیف بودن بهداشت دهان و دندان (بخش کرمی رنگ در تصویر بالا نشان دهنده نمایان شدن لایه عاج دندان است).

 

بهداشت دهان را رعایت کنید

در سلامت دهان و دندان هیچ چیزی به اندازه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اهمیت ندارد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهترین راه مراقبت از دندانهاست. با این کار از پسروی لثه جلوگیری میکنید در نتیجه دچار حساسیت دندان نمیشوید.