تاثیر سیگار و دخانیات در درمان ارتودنسی

همان طور که می دانید یکی از بخش های صورت که در زیبایی بسیار موثر می باشد دندان ها هستند قطعا داشتن دندان هایی براق و مرتب در لبخند زیبای فرد بسیار موثر است و همان طور که واقف هستید دندان ها جزء بخش های حساس به شمار می رود که باید به طور منظم از آن ها مراقبت کرد. یکی از مشکلات شایعی که در لبخند افراد وجود دارد نامرتب بودن دندان ها می باشد که برای درمان آن در علم دندانپزشکی از ارتودنسی استفاده می شود در حقیقت در ارتودنسی پزشکان سعی دارند بر موارد شرح داده زیر تمرکز کنند:
- از بین بردن فاصله بین دندان ها
- صاف کردن دندان های کج که در لبخند افراد تاثیر بدی می گذارد
- تراز کردن قسمت بالایی و تیپ دندان ها
- تلاش برای بهبود سلامتی طولانی مدت لثه ها و دندان ها
- تلاش برای بهبود گفتار و جویدن توسط دندان ها
- درمان مشکلات مربوط به بایت دندان ها و ...
ارتودنسی ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشد. یکی از مسائلی که در انجام ارتودنسی ذهن افراد ( مخصوصا افراد سیگاری) را مشغول می کند این است که در طی درمان ارتودنسی و یا بعد از انجام ارتودنسی می توان از سیگار و الکل استفاده کرد یا خیر؟ ما در این مقاله قصد داریم جواب این سوال را که دغدغه بسیاری از افراد می باشد را به طور واضح شرح دهیم با ما همراه باشید.
برای انجام ارتودنسی دندان در بلوار کشاورز می توانید با شماره های 66928546 /-66925382 تماس حاصل فرمایید.


تاثیر سیگار در ارتودنسی دندان ها


سیگار با توجه به مواد شیمیایی و سمومی که در آن وجود دارد علاوه بر ارتودنسی می تواند در اجزای مختلف بدن همچون ریه تاثیر منفی بگذارد. سیگار برای ریه، چهره، دندان ها و ... بسیار مضر می باشد. افرادی که ارتودنسی انجام می دهند بهتر است از سیگار استفاده نکنند در حقیقت استفاده از سیگار در حین درمان و یا بعد از ارتودنسی مشکلات و بیماری های بسیاری را به وجود می آورد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:
- مصرف سیگار در حین درمان و یا بعد از ارتودنسی سبب زرد شدن دندان ها می شود ( لازم به ذکر است که جدا از ارتودنسی در حالت معمول نیز، مصرف سیگار سبب زردی و لک دندان ها می شود)
- بیماری لثه: استفاده از سیگار در حین درمان و یا بعد از آن، فرآیند بهبود لثه ها را تغییر داده و آن را تحت فشار قرار می دهد در نتیجه سبب سبب ترک خوردن، خونریزی، تغییر رنگ لثه ها و ... می شود.
- سبب بوی بد دهان می شود
- خطر سرطان دهان
- افزایش طول دوره ی درمان: در ارتودنسی یک سری سیم ها و براکت ها به دندان ها وصل می شوند که این ها نیاز دارند تا با جریان خون منظم به حرکت دندان ها، صاف و منظم شدن آن ها کمک کنند ولی مصرف دخانیات مخصوصا سیگار سبب می شود خونرسانی به بافت های بدن کاهش یابد مخصوصا در بخش دهان. بنابراین طول دوره ی درمان افزایش می باشد.
- لق شدن دندان ها: با توجه به اینکه سیگار دارای سموم و مواد شیمیایی می باشد بین لثه ها حفره های زیادی را به وجود می آورد که این حفره ها سبب عفونت لثه و لق شدن دندان ها می شود.
- پلاک دندان: پلاک دندان سبب پوسیدگی دندان ها می شود که در نهایت استخوان های دهان تحلیل می روند.
- افرادی که از سیگار استفاده می کنند و هم زمان ارتودنسی هم انجام داده اند باید بریس ها و دندان های خود را به طور مرتب پاکسازی کنند و از آن ها مراقبت کنند.
نکته: شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا استفاده از قلیان نیز این مشکلات را دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. زیرا ساختار قلیان و سیگار می توان گفت یکی است و چه بسا قلیان مضرتر از سیگار است پس استفاده از قلیان نیز به ارتودنسی و دندان های شما آسیب می زند.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا