ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

زمانی که تصمیم می گیرید فرایند ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان را انجام دهید باید با جراح و دندانپزشک خود مشورت نمایید. ارتباط نزدیک و آگاهانه با دو متخصص به شما کمک می کند بهترین تصمیم را اتخاذ کنید و از تصمیم خود بهترین نتیجه را بگیرید.
ارزیابی دقیق بیمار:
در این مشاوره پزشک تلاش می کند ارزیابی دقیقی از وضعیت بیمار خود داشته باشد.این ارزیابی دربرگیرنده موارد زیر خواهد بود:
• بررسی دقیق بالینی
• استفاده از اشعه ایکس برای تصویربرداری از سر، فک و دندان در صورت نیاز
• سوالات پزشکی برای بررسی سایر بیماری های موجود

ایمپلنت دندان

بازسازی استخوان فک یا لثه( این مرحله تنها در برخی از شرایط الزامی است):


این گام تنها زمانی مورد نیاز خواهد بود که نبود استخوان یا بافت لثه مانعی برای جراحی ایمپلنت باشد.در چنین شرایطی جراح باید گرفت(graft) استخوان را به منظور بازسازی سطح مناسب آن انجام دهد تا بتواند ایمپلنت را در موقعیت مناسبی بگذارد.


فرایند جراحی ایمپلنت دندان:


قرار دادن ایمپلنت دندانی:


این کار معمولا در مطب پزشک و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در این شرایط ممکن است پزشک برای آرام کردن بیمار از آرام بخش استفاده کند. در برخی از موارد بیهوشی عمومی در بیمارستان ممکن است به انجام این فرآیند کمک نماید. جراح استخوان فک را با ایجاد برش کوچکی در لثه پیدا می کند. سپس سوراخ کوچکی را برای قرار دادن ایمپلنت به کمک ابزارهای جراحی ایجاد می نماید. سپس ایمپلنت دندانی در موقعیت مدنظر قرار می گیرد. این دوره معمولا از سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.


قرار دادن اباتمنت (abutment):


بعد از اینکه فرایند اولیه تکمیل شد، اباتمنت ( بخشی که تاج به تدریج به آن اضافه خواهد شد) بر روی هر ایمپلنت قرار می گیرد. جراح باید در ابتدا لثه را باز کند تا به ایمپلنت دسترسی داشته باشد.
قرار دادن دندان مصنوعی:
بعد از اینکه فرآیند درمان کامل شد ، دندانپزشک پروتزهای مصنوعی نهایی همچون تاج، بریج یا دندان مصنوعی را بر روی اباتمنتِ ایمپلنت دندانی قرار می دهد. این پروتز در ازمایشگاه تهیه می شود و از مدل های دندان و تصاویر بیمار برای ساخت آن استفاده می گردد.