عوارض طولانی شدن دوره درمان ارتودنسی

در عصر جدید که دنیای مد، انسان ها را احاطه کرده است لبخند زیبا می تواند مکمل آن باشد. امروزه بسیاری از افراد برای لبخند زیبا و دندان های مرتب اهمیت بسیاری قائل هستند در گذشته علم دندانپزشکی تنها برای درمان دندان درد استفاده می شد ولی با گذشت زمان و پیشرفت علم دندانپزشکی، درمان هایی جهت زیبایی لبخند و دندان انجام شد. یکی از این درمان های زیبایی که سبب سلات دندان ها نیز می شود ارتودنسی است که سبب صاف و منظم شدن دندان ها می شود. ارتودنسی با یک سری براکت ها و ... انجام می شود که لازمه خروجی مثبت این درمان، مراقبت های مناسب است. دوره درمان ارتودنسی اغلب مدت مشخصی دارد ولی گاهاً برای برخی از افراد این دوران درمان، طولانی می شود که می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. حال ما در این مقاله قصد داریم دلیل طولانی شدن دوره درمان ارتودنسی و عوارض طولانی شدن دوره درمان ارتودنسی را کاملاً واضح برای شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید.


چرا دوره درمان ارتودنسی طولانی می شود؟


بعد از انجام ارتودنسی، پزشک معالج شما یک سری موارد و نکات مراقبتی را به شما توضیح می دهد که در طی طول درمان، شما باید به درستی به این نکات عمل کنید. در صورتی که این نکات را رعایت نکنید و دائما به براکت های نصب شده ضربه بزنید و یا اگر ارتودنسی شما از نوع متحرک بود دائما بخواهید آن را از دهان درآورده و کم روی دندان ها بگذارید سبب می شود طول درمان شما طولانی باشد ( ارتودنسی متحرک تنها در زمان غذا خوردن و یا شستشوی دهان باید درآورده شود ).
توجه: برای انجام ارتودنسی دندان به صورت اقساطی می توانید با شماره های 02166928546، 02166925382 و یا 09904491254 تماس بگیرید.


طولانی شدن دوره درمان ارتودنسی چه عوارضی در پی دارد؟


1- جمع شدن پلاک و جرم در دندان ها و هم چنین پوسیدگی دندان ها: با وجود براکت ها، مسواک زدن بسیار سخت می شود و همان طور که می دانید مسواک نزدن و یا درست مسواک نزدن سبب تجمع جرم و پلاک در بین دندان ها می شود و همین امر زمینه ای برای رشد باکتری ها فراهم می کند و با رشد باکتری ها دندان ها پوسیده و خراب می شوند بنابراین بهتر است با رعایت نکات مراقبتی در طی درمان ارتودنسی، طول دوره درمان را طولانی نکنیم.
2- ایجاد لکه سفید بر روی دندان ها: تجمع پلاک و جرم در دندان ها و فعالیت باکتری ها سبب تولید اسید در دهان می شود و باعث می شود دندان ها مواد معدنی خود را از دست بدهند و با از دست دادن مواد معدنی، لکه های سفید بر روی دندان ها ظاهر می شود که این لکه ها قابل درمان نیستند و نمی توان آن ها را از بین برد.
3- عفونت لثه ها: پلاک ها و جرم هایی که در دندان ها ایجاد می شود سبب تحریک و التهاب لثه ها شده و در نتیجه عفونت لثه ها را در پی دارد.
4- جراحت بافت نرم و آفت دهان: با طولانی شدن دوره درمان ارتودنسی و باقی ماندن براکت ها به مدت طولانی در دهان، سبب تحریک بافت های نرم دهان می شود و تحریک بافت نرم سبب ایجاد زخم و آفت در دهان می شود مخصوصا اگر براکت های شما از نوع فلزی باشد ( بسیاری از افراد برای جلوگیری از این مشکل، از موم دندانپزشکی استفاده می کنند تا جلوی تحریک بافت های نرم دهان را بگیرند ).
5- یکی دیگر از مشکلاتی که با طولانی شدن دوره درمان رخ می دهد تحلیل رفتن ریشه های دندان می باشد که این مورد نادر است.
6- جوش خوردن دندان ها به استخوان ( آنکیلوز ) که این مورد نیز نادر است.
نکته: علاوه بر اینکه باید دقت کنید تا طول دوره درمان ارتودنسی خیلی طولانی نشود هم چنین نباید کوتاه تر از زمان مشخص شده باشد زیرا بسیاری از افراد با فرض براینکه دندان هایشان منظم و صاف شده است، براکت ها را از دهانشان جدا می کنند و درمان را دیگر ادامه نمی دهند که این حرکت باعث می شود مشکلات بسیار خطرناکی برای فرد رخ دهد مثلاً یکی از مشکلات، جابه جا شدن دندان ها می باشد. پس در ارتودنسی حتما و حتما زیر نظر پزشک معالجتان طول درمان را سپری کنید.