%ب ظ، %28 %604 %1395 ساعت %18:%تیر

درد ایمپلنت: آیا کاشت ایمپلنت دردناک است؟

نوشته شده توسط دکتر کیخا - دندانپزشکی هاجر

آیا ایمپلنت درد دارد؟

آیا ایمپلنت درد دارد؟

درد یکی از اصلی ترین نگرانی های بیمارانی است که به مطب دندانپزشکی رجوع میکنند. اگر چه هر جراحی دندانپزشکی یا جراحی های دیگر تا حدی ناراحتی ایجاد میکند، اما در واقع درد ایمپلنت دندان معمولا خیلی کم بوده و نتایج آن ارزش تحمل این مقدار ناراحتی را دارد.

چون جراحی کاشت دندان تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی صورت میگیرد، در حین جایگذاری ایمپلنت دردی احساس نمیکنید. پیش از شروع درمان، دهان بی حس میشود تا ایمپلنت با روش جراحی در استخوان فک دریل شود. اگر خیلی نگران درد در عمل جراحی هستید، از دندانپزشک درباره  امکان استفاده از روشهای آرام بخش که شما را در حین عمل آرام کند، سوال کنید.

ایمپلنت چقدر درد دارد؟

باید پس از هر جراحی انتظار مقداری درد و ناراحتی داشته باشید. برای برخی بیماران درد یکی از اولین چیزهایی است که پس از اتمام کاشت ایمپلنت و از بین رفتن تاثیر بی حسی تجربه میکنند. پس از جراحی ایمپلنت، دندانپزشک ممکن است مسکن برایتان تجویز کند تا ناراحتی تان آرام شود. مسکنهای بدون نسخه را نیز میتوانید خودتان تهیه کنید. فهرست دارو های بدون نسخه را اینجا می توانید مشاهده کنید

طبیعتا در ناحیه ای که ایمپلنت کار گذاشته شده، انتظار زخم و مقداری درد باید داشته باشید. همچنین استخوان فک که دندان در داخل آن فرو رفته است کمی دردناک میشود. سوراخی که در استخوان فک ایجاد شده است، تا حدود یک هفته پس از عمل درد میگیرد. بسته به محل کاشت دندان، درد ممکن است به گونه، چانه و یا زیر چشمها نیز برسد. بیشتر بیماران درد ایمپلنت را همانند کشیدن دندان یا عصب کشی می دانند اگر چه این احساس از فردی تا فرد دیگر متفاوت است.

 

چه عواملی بر میزان درد ایمپلنت تاثیر میگذارند؟

چند فاکتور تعیین کننده مقدار درد جراحی ایمپلنت است. اگر جراحی شما پیچیده باشد یا باید پیوند استخوان، جراحی سینوس یا درمانهای اضافی دیگری نیز انجام دهید درد بیشتری نیز خواهید داشت. خوشبختانه در اکثر افراد مرحله بعدی درمان که شامل اتصال روکش یا تاج مصنوعی بر روی پایه ایمپلنت است، کمتر از مرحله پیشین که نصب پایه ایمپلنت در استخوان بود، دردناک است.

عوارض دیگری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از کبودی، خونریزی و تورم. همه این عوارض ظرف یک هفته تا ده روز از بین میروند. در برخی افراد درد ابتدایی در دو تا سه روز ناپدید میشود اما در روز چهارم و پنجم بازمیگردد. این حالت طبیعی است و لزومی ندارد نگران آن باشید به ویژه اگر همراه با افزایش تورم نباشد. به منظور کاهش ناراحتی و عوارض دیگر، میتوانید از کمپرس یخ بر روی سطح خارجی دهان (روی صورت) در ناحیه درمان استفاده کنید (با کمپرس یخ و روش صحیح انجام آن بیشتر آشنا شوید). باید خوب استراحت کنید تا بدن فرایند التیام را به خوبی پشت سر بگذارد.

 کمپرس یخ درد دندان را کاهش می دهد

ریکاوری پس از جراحی بستگی به عوامل متعددی دارد و این فرایند در هر فرد متفاوت است. برخی افراد سریعتر از دیگران التیام می یابند. اگر با سپری شدن دو تا سه هفته پس از عمل هنوز هم درد دارید با دندانپزشک خود تماس بگیرید چرا که طولانی شدن آن ممکن است نشان دهنده عفونت یا مشکلات دیگر ایمپلنت دندان باشد.

هر نگرانی یا سوالی که راجع به عوارض ایمپلنت یا مشکلاتی که تجربه میکنید دارید، با کلینیک دکتر هاجر تماس بگیرید.

خواندن 18832 دفعه