چه عواملی باعث زرد شدن دندانها میشوند

اگر دندانتان تغییر رنگ پیدا کرده و دیگر آنطور که میخواهید سفید نیست، به چیزهایی که در دهان میگذارید توجه کنید. در صورتی که سیگار میکشید یا برخی از نوشیدنیها را مصرف میکنید، احتمال این که با افزایش سن دندانهایتان دچار تغییر رنگ و لکه شود بیشتر است.
اگر میخواهید لبخند زیبا و هالیوودی داشته باشید، باید بدانید چه چیزهایی را نباید بخورید تا سفیدی دندانهایتان را حفظ کنید. 

زرد شدن دندانها

خوراکیهایی که باعث ایجاد لکه در دندانها میشوند
مینای دندان با افزایش سن تغییر میکند. همانند ظروفی که به مرور خش و خط ریز بر روی آنها ایجاد میشود و این ترکهای ریز تغییر رنگ پیدا میکنند.
برای حفظ زیبایی و سفیدی دندان به این سه فاکتور باید توجه کنید:
- کروموژنها: ترکیباتی با رنگدانه های قدرتمند که به مینای دندان میچسبند
- تاننها: ترکیبات گیاهی که چسبیدن لکه بر روی دندان را تسهیل میکنند
- اسیدها: مواد اسیدی که مینای دندان را نرم و ناهموار میکنند و باعث میشوند لکه راحت تر در آنها ایجاد شود

خوراکیهایی که باعث ایجاد لکه در دندانها میشوند

قهوه، چای یا هیچکدام؟
احتمالا فکر میکنید دلیل اصلی تیره شدن دندانها نوشیدن قهوه است. بسیاری از مردم هر روز قهوه مینوشند. همان طور که از رنگ آن پیداست، قهوه حاوی مقدار زیادی کروموژن بوده و بسیار اسیدی است. این دو فاکتور روی هم رفته باعث میشوند با مصرف قهوه به مرور زمان دندانها زرد شوند.
اما قهوه تنها نوشیدنی نیست که موجب لکه گرفتن دندان میشود. چای نیز میتواند همین تاثیر را داشته باشد. بسیاری از مردم هر روز چای مینوشند. چای نه تنها اسیدی است، بلکه تانن هم دارد. چای خیلی بیشتر از قهوه باعث میشود دندانها تیره شوند. در این مورد فرقی نمیکند چای دم شده و داغ بنوشید یا چای سرد. دفعات مصرف چای و قهوه در تغییر رنگ دندان حائز اهمیت است.

قهوه و زردی دندان

آب انگور
بسیاری از میوه های قرمز نیز اگرچه برای سلامتی خوب هستند اما برای زیبایی لبخند چندان مناسب نیستند. آب انگور قرمز هر سه فاکتور اسیدی بودن، محتوای تانن و محتوای کروموژن را داراست.
آب انگور سفید نیز هر دو فاکتور اسیدی بودن و محتوای تانن را دارد اما رنگدانه ای ندارد که باعث تغییر رنگ دندانها شود. اما تانن و اسید باعث میشوند دندانها آماده پذیرفتن رنگدانه های غذاهای دیگر مانند گوجه فرنگی، بلوبری یا توت فرنگی باشند.

آب انگور و زردی دندان

رنگهای خوراکی
اگر تا به حال آب نبات خورده باشید، حتما متوجه شده اید که هنگام مکیدن آبنبات زبانتان رنگی میشود. دندانپزشکان توصیه میکنند از بستنیها، نوشیدنیها و شکلاتهای رنگی پرهیز کنید. نوشیدنیهای ورزشی رنگی نیز جزء این دسته از مواد غذایی هستند.
رنگهای خوراکی بسیار شدید و تهاجمی هستند. اگر این رنگها در معرض سطوح ریشه دندان قرار بگیرند، خاصیت چسبندگی شان به آن خیلی بیشتر از مینای دندان است.

نوشیدنیهای گاز دار  و دندان

نوشیدنیهای گاز دار
افرادی که نوشابه مصرف میکنند به مرور زمان دندانهایشان زرد میشود. علت این است که نوشابه بسیار اسیدی است و نوشابه سیاه حاوی کروموژنها نیز می باشد.
نوشیدنیهای گازدار بدون رنگ نیز به خاطر محتوای اسیدی که دارند باعث میشوند دندان مستعد جذب رنگدانه غذاهای دیگر شود.
تفاوت بین نوشیدنیهای رنگی و بدون رنگ همانند تفاوت آب انگور قرمز و سفید است. نوشیدنیهای گازدار رنگی و سیاه با همه فاکتورهایی که در تغییر رنگ دندان نقش دارند، به دندانهای شما حمله میکنند اما نوشیدنیهای شفاف نیز با محتوای اسیدی خود تاثیر مشابهی بر دندانها خواهند داشت.
این امر در مورد لیموناد و همه نوشیدنیهای اسیدی دیگر صادق است. پس از قرار گیری دندان در معرض نوشیدنیهای اسیدی، دندان آماده جذب رنگدانه ها و در نتیجه تغییر رنگ میشود.

میوه و دندان

میوه ها
بلوبری، توت فرنگی، زرشک، تمشک و توت سیاه همه مملو از کروموژنها هستند. همچنین گوجه فرنگی و آلبالو نیز مقدار زیادی کروموژن دارند. انگور و انار مقدار زیادی تانن دارند. به طور کلی میوه هایی که بر روی لباس شما لکه بر جای میگذارند، همین کار را با دندان شما نیز انجام میدهند.

توصیه هایی برای داشتن لبخند زیبا
لازم نیست مصرف آب میوه، میوه یا چای و قهوه خود را قطع کنید بلکه در کنار مصرف آنها باید توصیه های زیر را رعایت کنید: 

- فورا مسواک بزنید:

پس از صرف مواد غذایی نامبرده دندانهای خود را مسواک بزنید. اگر در محل کار قهوه یا چای مصرف میکنید، یک مسواک در میز کار خود داشته باشید تا پس از چای بتوانید مسواک بزنید. از خمیر حاوی مقدار کمی عامل سفید کننده نیز میتوانید گاهی استفاده کنید.
- دهان خود را شستشو دهید: اگر نمیتوانید مسواک بزنید، پس از خوردن یا نوشیدن دهان خود را با آب کامل شستشو دهید.
- از نی استفاده کنید: نی مایعات را مستقیما به داخل دهان میکِشد، بنابراین مایعی که مینوشید کمتر با دندانهایتان تماس دارد.
- به دندانپزشک مراجعه کنید: برای تمیز کردن دندانها هر از گاهی به دندانپزشک مراجعه کنید تا ترکهای ریز سطح مینای دندان را که رنگدانه ها در آن نفوذ میکنند، صاف و ترمیم کند. پولیش دندان به کاهش لکه های سطحی دندان کمک میکند.

دکتر کیخا - دندان پزشکی هاجر