ساییدگی مینای دندان چیست؟

عادت های روزانه شما از چیزی که می خورید و تکنیکی که برای مسواک زدن انتخاب می نمایید ممکن است بر روی دندان هایتان اثر بگذارد و باعث نابودی آن ها شود. همانطور که می دانید مینای دندان بافت سفتی است که تاج دندان را پوشش می دهد. این بخش در واقع لایه محافظتی در برابر غذاهایی که می خوریم و نوشیدنی هایی که می نوشیم ایجاد می کند و جلوی کرم خوردگی دندان را می گیرد. مینای دندان بخش سفید رنگ آن است و زمانی که این بخش دچار مشکل می شود عاج آن نمایان می شود که رنگ زردی دارد.

مینای دندان چگونه از بین می رود؟

مینای دندان همانطور که قبلا نیز بیان کردیم یک لایه محافظتی در برابر اسیب های موجود فراهم می کند اما یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن هم PH اش است. PH تقریبی این بخش 5.5 است. بزاق تلاش می کند اسیدها را خنثی نماید و این تعادل را حفظ کند. اما زمانی که بزاق نتواند با اسیدهای موجود مبارزه نماید ساییدگی مینای دندان شروع می شود. با اینکه مینای دندان بخش سفتی است اما زمانی که از بین می رود دیگر فرایند بازگشتی برای آن در کار نخواهد بود. از آنجایی که در مینای دندان سلول زنده ای وجود ندارد بعد از ساییده شدن امکان بازسازی یا درمان مجدد آن وجود نخواهد داشت.
اگر پوشش محافظتی از بین برود، دندان در برابر عوامل مختلفی همچون سرما یا گرما اسیب پذیرتر خواهد بود.
به تدریج و با درمان نشدن این شرایط،ممکن است فرد دندانش را از دست بدهد. با اینحال در برخی از موارد از دست رفتن مینای دندان بخش طبیعی از فرآیند پیری است. ما انسان ها از دندان هایمان برای خوردن مواد غذایی، نوشیدن و جویدن استفاده می کنیم. به همین خاطر با گذشت زمان مینای دندان هم از بین می رود. اما باید مراقب این بخش مهم از دندان هم باشیم.

لیست سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا