دندانپزشکی زیبایی چیست؟

دندانپزشکی مرسوم بر بهداشت دهان و پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریهای دهان تمرکز دارد در حالی که دندانپزشکی زیبایی به بهبود زیبایی دندانها، دهان و لبخند فرد توجه دارد.

به عبارت دیگر برای درمان بیماریهای دهان و دندان نزد دندانپزشک میروید و برای خدمات و درمانهای زیبایی و انتخابی به دندانپزشک زیبایی مراجعه میکنید.
در دندانپزشک زیبایی کارهای ترمیمی نیز انجام میشود برای مثال پر کردن دندان که یکی از اقدامات مربوط به پوسیدگی دندان است توسط دندانپزشک زیبایی نیز صورت میگیرد. سابقا برای پر کردن دندان از موادی مانند طلا، آمالگام و مواد دیگری استفاده میشد که باعث میشود پس از درمان بخشهای تیره و مشهودی در دندان باقی بماند. امروزه پر کردن دندان بخشی از دندانپزشکی زیبایی شده است چون میتوانید مواد پر شدگی را از پورسلین یا کامپوزیت انتخاب کنید که دقیقا با رنگ دندان شما مطابقت دارد، بنابراین زیبایی لبخند را نیز حفظ میکند. بسیاری از افراد ممکن است ترجیح بدهند پر شدگی های قدیمی شان را با پر شدگی های جدید همرنگ دندان عوض کنند تا ظاهر دندان و لبخندشان زیباتر شود.
روال دندانپزشکی زیبایی
پیشرفتهای فناوری در مواد دندانی همرنگ دندان و با ظاهری کاملا طبیعی، باعث شده درمانهای زیبایی دندان بادوامتر و قابل پیش بینی تر از گذشته باشد. به علاوه دندانپزشکها امروزه بسته به وضعیت بالینی فرد از تکنیکهای محافظه کارانه تری برای محافظت هر چه بیشتر از ساختار دندان استفاده میکنند.
دندانپزشکان زیبایی ممکن است از برخی تکنیکها مانند لیزر نیز برای برخی درمانهای زیبایی در مطب خود بهره بگیرند بدون این که نیاز به ارجاع بیمار به متخصص وجود داشته باشد. این باعث میشود درمانهای زیبایی دندان مانند بازسازی لبخند برای بیماران راحت تر و مناسب تر باشد و زمان لازم برای بهبودی (ریکاوری) نیز کاهش یابد.
درمانهای دندانپزشکی زیبایی
درمانهای دندانپزشکی زیبایی در حال حاضر عبارتند از:

دندانپزشکی زیبایی



شکل- آنلی در سمت راست و اینلی در سمت چپ نشان داده شده است.
- اینلی و آنلی (Inlays/Onlays): اینلی و آنلی که به عنوان پر شدگی غیر مستقیم نیز شناحته میشود از پورسلین یا مواد کامپوزیت ساخته میشود و دوام زیادی دارد و با آن پوسیدگی دندانی یا آسیبهای مشابه ساختار دندان پر میشود. پر شدگی دندانی در دهان قالب گیری میشود، اینلی و آنلی در آزمایشگاه ساخته میشود و سپس توسط دندانپزشک در محل مورد نظر دندان قرار داده میشود.

اینلی و آنلی


شکل- ترمیم دندان لب پر شده با باندینگ کامپوزیت
- باندینگ کامپوزیت: دندانهای پوسیده، تغییر رنگ یافته، شکسته و یا لب پر شده را میتوان با استفاده از روشی به نام باندینگ کامپوزیت ترمیم کرد. مواد کامپوزیت دندانی با ظاهری مشابه مینای دندان به جای پوسیدگی در داخل و یا در سطح دندان مالیده میشود و سپس به شکل مورد نظر تراشیده شده و با تابش نور خاصی سخت میشود. نتیجه آن ترمیمی است که با بقیه ساختار دندان کاملا هماهنگ و شبیه بوده و باعث سلامتی دندان و زیبایی لبخند میشود.

باندینگ کامپوزیت



- سفید کردن دندان: سفید کردن دندان شاید متداولترین کار دندانپزشکی زیبایی باشد که توصیه میشود. اغلب دندانها به واسطه مصرف سیگار، غذاها و نوشیدنیهایی مانند چای و قهوه و یا بهداشت ضعیف دندان دچار لکه و تغییر رنگ میشوند. سفید کردن دندان لبخند را زیبا میکند.

سفید کردن دندان


- ونیرهای دندان: به لایه پورسلینی یا کامپوزیتی که با چسب به سطح دندان متصل میشود تا لب پر شدگی و ترکهای دندان اصلاح و ترمیم شود، ونیر گفته میشود. با ونیر ساییدگی یا تغییر رنگ شدید دندان را نیز میتوان بهبود بخشید. همچنین در صورتی که بین دندانهای جلویتان فاصله وجود داشته باشد یا در صورتی که به هر دلیل سفید کردن دندان برایتان مفید یا موثر نبوده است، میتوانید از ونیر استفاده کنید.

ونیرهای دندان



- ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان ریشه مصنوعی دندان است که جایگزین ریشه دندان طبیعی از دست رفته میشود و پروتز مصنوعی (جایگزین تاج دندان طبیعی) بر روی آن قرار میگیرد تا دندانی کاملا مشابه دندان از دست رفته تان داشته باشید. با ایمپلنت نه تنها زیبایی لبخند افزایش می یابد بلکه چهره نیز جوانتر میشود چون جای خالی دندان باعث فرو رفتن یا شل شدن بخشهایی از صورت میشود که چهره را پیرتر نشان میدهد.

ایمپلنت دندان

- بازسازی لبخند: بازسازی لبخند به فرایند جامع زیبا سازی لبخند گفته میشود. معمولا یک یا چند عمل دندانپزشکی مانند ونیر، ایمپلنت، شکل دهی لثه و سفید کردن دندان در چند دندان بالایی و پایینی برای بازسازی لبخند انجام میشود.
- بازسازی کامل دهان: در حالی که با دندانپزشک زیبایی درباره بازسازی لبخند صحبت میکنید تا لبخندتان را زیباتر کنید، ممکن است دندانپزشک متوجه شود نیاز به درمانهای دیگری دارید تا مشکلات عملکردی بایت، عضلات و ساختار استخوان و دندان خود را اصلاح کنید. در صورتی که نیاز به بازسازی کامل دهان داشته باشید، دندانپزشک با پیشرفتها و موادی که امروزه در دسترس است میتواند درمان عملکردی و بادوامی برایتان انجام دهد که ظاهر دهان و لبخندتان را طبیعی و زیبا نشان دهد.

دکتر کیخا - دندان پزشکی هاجر