چند سوال متداول در مورد ارتودنسی

ارتودنسی یکی از حوزه های تخصصی دندانپزشکی است که دندان‌های کج و نامناسب را تشخیص داده و اصلاح می‌کند و می‌تواند هم ظاهر دهان و صورت و هم عملکرد فک‌ها را بهبود بخشد. ارتودنتیست ها از وسایل مختلفی از جمله براکت ها، ترازهای شفاف متحرک و نگهدارنده ها برای حرکت دادن دندان ها و نگه داشتن آن ها در موقعیت های جدیدشان استفاده می کنند. از آنجایی که بایت غیرطبیعی یا مال اکلوژن برای اولین بار در سنین 6 تا 12 سالگی با رویش دندان های دائمی مشاهده می شود، اکثر درمان های ارتودنسی بین 8 تا 14 سالگی انجام می شود. اما در هر سنی در صورت سالم بودن دهان و دندان، امکان انجام درمان ارتودنسی وجود دارد.
در حین انجام درمان ارتودنسی، تمیز نگه داشتن دهان از طریق رعایت بهداشت کامل و مکرر دهان از جمله تمیز کردن بین دندان ها و حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم است.
یکی از بهترین روش های تمیز کردن دندان ها و دستگاه ارتودنسی، استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید است.
زمانی که ارتودنسی دارید باید به طور منظم پزشک خود را ببینید. از خوردن غذاهای حاوی قند، مواد خوراکی خیلی سفت، غذاهای چسبناک و آدامس جویدن خودداری کنید.
در حالی که دستگاه در دهان شما است، در معرض خطر بیماری لثه و پوسیدگی دندان هستید.

مال اکلوژن چیست؟

مال اکلوژن به دندان های کج یا نامناسب و هم ترازی نامناسب فک بالا و پایین اشاره دارد. اکلوژن رابطه دندان های بالا و پایین است که در مواقعی مانند جویدن یا استراحت به هم می رسند. مال اکلوژن ممکن است شامل کراس بایت باشد، جایی که دندان های دو طرف دهان به طور متقارن هم تراز نیستند، یا اوربایت که در آن همپوشانی عمودی بیش از حد بین دندان های ثنایای فوقانی و تحتانی وجود دارد.
مال اکلوژن ممکن است منجر به عوارض مختلفی مانند تغییر شکل دهان و صورت، اختلال در گفتار، پوسیدگی دندان، بیماری لثه، خجالت، اذیت کردن، و عدم اعتماد به نفس شود.


چه چیزی باعث مال اکلوژن می شود؟

مال اکلوژن دلایل زیادی دارد. این موارد از وراثت، ژنتیک و اختلالات رشد مختلف گرفته تا مکیدن انگشت (بیش از چهار سالگی) و تصادفات و صدمات و همچنین از دست دادن زودرس دندان های شیری را شامل می شود. دندانپزشک شما می تواند وجود هر گونه بی نظمی در بایت را تشخیص داده و شما را مطلع سازد. در صورت نیاز به درمان یا مشاوره بیشتر، می توانند شما را برای ارزیابی بیشتر به متخصص ارتودنسی ارجاع دهند.


متخصص ارتودنسی چه کسی است؟ چه زمانی و چرا باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنم؟

ارتودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که حداقل دو سال دیگر آموزش های پیشرفته را در زمینه حرکت دندان و رشد صورت گذرانده اند. گزش های غیر طبیعی یا مال اکلوژن معمولاً زمانی شروع به رشد می کنند که دندان های دائمی در سن 6 تا 7 سالگی شروع به رویش به داخل دهان می کنند. آکادمی ارتودنسی آمریکا توصیه می کند که کودکان دارای مشکلات ارتودنسی باید حداکثر تا 7 سالگی ویزیت شوند. از دندانپزشک یا دندانپزشک اطفال خود بپرسید که آیا بایت یا مال اکلوژن غیر طبیعی دارید که باید توسط متخصص ارتودنسی درمان شود. هرچه درمان زودتر شروع شود، شانس یک نتیجه بسیار رضایت بخش بیشتر است. درمان ارتودنسی تقریباً در هر سنی در افراد سالم با دهان سالم قابل انجام است.


بهترین نوع مسواک برای بریس چیست؟

برس های ارتودنسی با آرایش موی منحصربفرد V-cut برای تمیز کردن دندان ها و براکت های ارتودنسی طراحی شده اند. همچنین یک مسواک "End-tuft" برای تمیز کردن اطراف براکت ها مفید است. برای اطلاعات تکمیلی، از آنجایی که طراحی دستگاه و براکت‌های آن برای شما شخصی‌سازی می‌شود، در مورد مراقبت از دهان و حفظ سلامت آن از متخصص بهداشت دندان‌تان مشاوره بگیرید.

مشاهده سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی هاجر

به مشاوه نیاز دارید؟


021-66928546 | 021-66925382