مسواک زدن در زمان ارتودنسی و مراقبت از براکت ها

انواع مختلف سیستم های ارتودنسی وجود دارد. بعضی از آن ها ثابت هستند، در خارج یا داخل دندان قرار دارند وبرخی دیگر قابل جابجایی هستند. هدف از ارتودنسی این است که با حرکتی آهسته دندان ها به موقعیت صحیح برسند و لبخند زیبایی به شما هدیه دهند.

مراقبت های بهداشتی زمان داشتن براکت

زمانی که براکت روی دندان ها وجود دارد، مراقبت از دندان ها کمی پیچیده تر می شود. برای جلوگیری از بیماری های لثه و حفره های روی دندان باید دندان ها و پلاک روی آن را به درستی تمیز کنید. اما باید بدانید که تمیز کردن دندان ها در زمان ارتودنسی با یک مسواک معمولی کافی نیست. شما اغلب برای تمیز کردن دندان ها به محصولات اضافی نیاز دارید. دستیابر دندان پزشک و ارتودنسی شما می تواند راهنمایی های لازم را برای تهیه ی این محصولات را به شما ارئه دهد تا انتخاب مناسبی داشته باشید. اگر براکت های متحرک دارید نیز هر روز آن را با استفاده از مسواک و آب بشویید.
قبل از مسواک زدن، ابتدا دهان خود را با آب بشویید تا مواد غذایی که در اطراف سیم به دام افتاده از آن خارج شود. سپس دندان را با استفاده از مسواک با حرکات دایره ای کوچک تمیز کنید. فراموش نکنید که مسواک را با زاویه نسبت به لثه قرار دهید. سپس سطوح داخلی و سطحی رویی دندان را مسواک بزنید. برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب، باید جاهایی را که مسواک معمولی نمی تواند تمیز کند، با یک مسواک مخصوص با سری گرد کوچک تمیز کنید. با استفاده از این مسواک می توانید اطراف براکت ها و بین دندان ها و سیم ها را نیز تمیز کنید.
برای محافظت از پوسیدگی دندان از دهان شویه مناسب استفاده کنید. استفاده ی روزانه از دهان شویه می تواند به محافظت از دندان ها در مقابل پوسیدگی کمک کند.
نخ دندان را نیز فراموش نکنید. برای استفاده از نخ دندان زمان ارتودنسی، آن را به صورت قوسی بین دندان ها قرار داده و تا بالا بکشید.

راهنمایی هایی برای روش صحیح مسواک زدن زمان ارتودنسی

به یاد داشته باشید که مسواک را به صورتی در دستان خود بگیرید که با لثه‌ زاویه 45 درجه داشته باشد. سپس آن را از سمت لثه به تاج دندان بکشید.
مسواک را با حرکات دایره ای بر روی هر دندان و در خط لثه، بکشید.
حرکت دایره ای مسواک زدن را برای قسمت بالایی و پایینی دندان، تکرار کنید.
سطح تاجی دندان را با حرکات جلو عقب، مسواک کنید.
توصیه می شود که دندان ها را به مدت دو دقیقه کامل بشویید.
روی زبان را نیز از خاطر نبرید. مسواک خود را به آرامی روی آن بکشید.