دلایل کشیدن دندان

کشیدن دندان به فرآیند خارج کردن دندان از حفره دندانی و استخوان فک گفته می‌شود.

دلایل کشیدن دندان

در صورتی که دندانی در اثر ضربه و جراحت ترک خورده یا شکسته است یا در اثر پوسیدگی آسیب دیده باشد دندانپزشک تلاش می‌کند آن را با مواد پر کننده دندان، روکش و یا سایر درمان‌های ترمیمی تقویت و ترمیم نماید. اگر چه گاهی اوقات آسیب وارد شده به دندان قدری شدید است که نمی‌توان آن را ترمیم نمود. در این شرایط تنها راه چاره، کشیدن دندان است. همچنین دندانی که بسیار لق شده است در صورتی که نمی‌توان آن را نجات داد، باید کشیده شود حتی اگر لازم باشد عمل جراحی پیوند استخوان صورت بگیرد.

سایر دلایل کشیدن دندان

  • برخی افراد دندان اضافی در می آورند که فضای فکها اشکال کرده و مسیر بیرون زدن دندان‌های دیگر را مسدود می‌نماید.
  • گاهی اوقات دندان‌ شیری به موقع نمی‌افتد در حالی که دندان دائمی زیر آنها در حال بیرون زدن و جایگزینی است و نیاز به فضا دارد.
  • افرادی که براکت ارتودنسی می‌گذارند ممکن است به علت کمبود فضای فک مجبور باشند یک یا چند دندان خود را بکشند تا فضای کافی برای صاف و همراستا کردن دندان‌های دیگر فراهم شود.
  • افرادی که تحت پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن قرار می‌گیرند ممکن است لازم باشد در میدان تشعشع، دندان‌ها را بکشند.
  • افرادی که داروهای ضد سرطان مصرف می‌کنند ممکن است دچار عفونت دندان شوند چرا که این داروها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. گاهی اوقات لازم است این دندانهای عفونی کشیده شوند.
  • دندانی که پس از پیوند عضو، منشأ عفونت شده است ممکن است لازم باشد کشیده شود. افرادی که پیوند عضو انجام می‌دهند در خطر بالای عفونت قرار دارند چرا که باید داروهایی مصرف نماید که سیستم ایمنی آنها را سرکوب می‌کند.
  • دندانهای عقل که به آنها دندانهای آسیاب بزرگ سوم (مولر سوم) نیز گفته می‌شود، در برخی شرایط پس از بیرون زدن و یا گاهی اوقات پیش از بیرون زدن باید کشیده شوند. دندانهای عقل در اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 از لثه بیرون میزنند. در صورتی که این دندان‌ها دچار پوسیدگی عمیق باشد یا موقعیت و راستای آنها به گونه‌ ای باشد که برای دندان‌های دیگر مشکل ساز شود و یا عامل ایجاد درد یا عفونت شده باشند باید کشیده شود. اغلب این دندان‌ها به علت کمبود فضا در داخل استخوان فک یا زیر لثه گیر میکند و تنها بخشی از آنها (و گاهی اوقات هیچ بخشی از آنها) بیرون میزند که به آن نهفتگی دندان گفته می‌شود. نهفتگی باعث تحریک لثه و ایجاد درد و تورم و گاهی اوقات کیست و تومور می‌شود. در چنین شرایطی باید دندان کشیده شود. در صورتی که هر چهار دندان عقل شما باید کشیده شود معمولاً هم زمان این کار صورت می‌گیرد. 

در صورتی که به دلایل پزشکی قرار است تحت درمان با داروهای درون رگی به نام بیس فسفونات قرار بگیرید، حتما ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر لازم باشد دندانی کشیده شود، این کار باید پیش از مصرف این داروها صورت بگیرد. کشیدن دندان پس از درمان بیس فسفونات خطر نکروز استخوان (مرگ سلولهای استخوانی) را افزایش میدهد.