مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت دندان که یکی از روش های زیبایی پرطرفدار در بین عموم می باشد علاوه بر مزایای بسیاری که دارد، دارای یک سری معایب نیز هست که بهتر است شخصی که می خواهد لمینت انجام دهد ابتدا مطالعه ای در رابطه با این موارد داشته باشد تا با آگاهی کامل این عمل زیبایی را انجام دهد. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تمام مزایا و معایب لمینت دندان را شرح دهیم پس با ما همراه باشد.
توجه: برای انجام لمینت دندان به صورت اقساطی می توانید به کلینیک دندانپزشکی هاجر مراجعه کنید و برای مشاوره با شماره های 02166928546، 02166925382 و 09904491254 تماس بگیرید.


مزایای لمینت دندان


لمینت دندان که روکش هایی بر روی خرابی ها و لک های دندان است دارای مزایای زیر می باشد:
- سبب حفاظت از ساختار ضعیف دندان می شود.
- شکستگی های دندان را به طور کامل پوشش می دهد.
- از گسترش ترک و شکستگی دندان ها جلوگیری می کند.
- دندان ها را در برابر سایش و لغزیدن محافظت می کند ( البته در نظر داشته باشید افرادی که دندان های خود را می سایند و دندان قروچه می کنند بهتر است لمینت انجام ندهند زیرا انجام مداوم ساییدن ودندان قروچه، به روکش دندان ها آسیب می رساند ).
- زردی و بدرنگی دندان ها را رفع می کند.
- طول و پهنای دندان ها را تصحیح می کند. در صورتی که برخی از دندان ها نسبت به سایر دندان ها طول یکسانی نداشته باشند روکش لمینت تمامی آن ها را یکسان می کند.
- فواصل بین دندان ها را از بین می برد.
- بد شکلی دندان ها را از بین می برد.
- به هم ریختگی جزئی دندان ها را از بین می برد.
- لمینت ها ظاهری شبیه به دندان های طبیعی دارند و با توجه به اینکه لمینت برای هر شخصی به طور مجزا و متناسب با دندان های خودش ساخته می شود بنابراین همچون دندان های طبیعی دیده می شود.
- بافت لثه به گونه ای است که به خوبی سرامیک را محافظت می کند.
- لمینت های سرامیکی در مقابل لکه و تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند. در ضمن با توجه به اینکه لمینت های دندان با تکنولوژی بسیار بالایی ساخته شده اند نسب به دندان های طبیعی مقاومت بالایی در مقابل لکه های چای، قهوه، سیگار و ... دارد. ( ولی سعی کنید از دخانیات کمتر استفاده کنید )
- ونیرها رویکرد محافظه کارانه ای را برای تغییر شکل و رنگ دندان ارایه می دهند. ونیرها معمولا به تغییر شکل زیاد قبلی دندان برای عمل نیاز ندارند، در حالی که در روکش ، آماده سازی و تراش بیشتری در دندان صورت می گیردکه البته جایگزین زیباتر و محکمتری می باشد.
- و ...


معایب لمینت دندان


- بروز عفونت: در انجام لمینت دندان، پزشک معالج باید دقت بالایی داشته باشد در صورتی که اشتباهی رخ دهد باعث تجمع پلاک و باکتری در فضاهای خالی دندان می شود که این حالت سبب بروز عفونت در دهان و دندان ها می شود.
- پوسیدگی دندان: در صورتی که بین روکش و دندان ها چسبندگی لازم وجود نداشته باشد فضای خالی بین دندان ها ایجاد می شود و سبب تجمع باکتری ها و پوسیدگی دندان ها می شود.
- بروز حساسیت و آلرژی: امکان دارد برخی از بیماران به روکش های لمینت حساسیت داشته باشند که باعث آلژی شدید در فرد می شود.
- دشواری در غذاخوردن: در صورتی که روکش های لمینت دندان به درستی انجام نشده باشد و یا ارتفاع و طول دندان ها به درستی تصحیح نشده باشد شخص بیمار به سختی می تواند غذا بخورد.
- شکستن و یا جدا شدن لمینت دندان: با مرور زمان اگر شخص بیمار اگر نظافت و بهداشت را رعایت نکند لمینت ها دچار ترک خوردگی، شکستگی و یا لق شدن می شوند. ( در نظر داشته باشید که حتی با رعایت بهداشت و ... بعد از 10 یا 15 سال لمینت دندان ها نیاز به ترمیم خواهند داشت )
- ونیر ممکن است از جای خود بیرون بزند و بیفتد البته این امر محتمل نیست. برای به حداقل رساندن احتمال این وضعیت، ناخنهایتان را نجوید، مداد، یخ یا اجسام سخت دیگر را گاز نگیرید چون همه این کارها فشار زیادی بر دندانها وارد میکنند.
- لمینت ها در صورت شکستگی و لب پر شدن نیاز به تعویض خواهند داشت ( البته لمینت های جدید احتمال شکستگی و لب پر شدنشان تقریباً صفر است ).