لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

لبخند زیبا یکی از عوامل تاثیرگذار بر جذابیت چهره می باشد در حقیقت داشتن لبخند زیبا سبب اعتماد به نفس و حس خوب می شود. امروزه با توجه به اینکه بسیاری از افراد از سیگار و نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند دندان هایشان آسیب می بیند و اگر دقت کنید دندان های این عده از افراد دارای رنگ طبیعی نیست و مینای زیبایی ندارد. برای رفع این مشکل می توان از لمینت دندان استفاده کرد. درحقیقت لمینت دندان معجزه ای برای دندان های زرد و آسیب دیده می باشد.
لمینت دندان چیست؟ با پیشرفت علم دندانپزشکی، درمان های بسیاری برای زیباسازی دندان همچون کامپوزیت دندان، ارتودنسی دندان، لمینت دندان و ... به وجود آمد که بسیار پرطرفدار هستند. اگر بخواهیم تعریفی از لمینت دندان داشته باشیم باید بگوییم که لمینت پوسته ای نازک از جنس سرامیک می باشد که بر روی دندان ها کشیده می شود در حقیقت لمینت برای پوشاندن زردی و لک دندان ها و هم چنین برای بهبود سطح رویی دندان ها استفاده می شود. لمینت علاوه بر سفیدی دندان ها سبب صاف شدن طول آن ها نیز می شود که همین امر زیبایی دندان ها را چند برابر می کند.


کاربرد لمینت دندان


در حالت کلی کاربرد لمینت دندان به شرح زیر می باشد:
- سبب رفع شکستگی های دندان می شود.
- ترک خوردگی دندان ها را رفع می کند.
- در صورتی که چندین دندان کوتاه تر از بقیه باشد همه را یکسان و یک اندازه می کند.
- کجی های جزئی دندان های جلو را رفع می کند.
- سبب تغییر رنگ دندان ها می شود یعنی دندان های زرد و لک دار را کاملاً سفید و یک دست می کند.
- در صورتی که در برخی از دندان ها لب پرشدگی وجود داشته باشد آن ها را رفع می کند.


انواع لمینت دندان


لمینت دندان در دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی می باشد که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در این بخش به طور کامل شرح می دهیم.
ونیر کامپوزیت: این نوع از لمینت از ضخامت کمی برخوردار است یعنی تقریباً ضخامت آن 0.5 میلی متر است. در این نوع از لمینت، به راحتی می توانید نوع رنگ را انتخاب کنید و هم چنین نیازی به تراشیدن دندان ها نیست که همین موضوع سبب محبوبیت این روش می باشد. در حقیقت این روش از اصلاح دندان علاوه بر ایجاد لبخند زیبا با سفید کردن دندان، سبب فرم دهی دندان ها نیز می شود.
لمینت سرامیکی: این نوع از لمینت ها نسبت به ونیر کامپوزیت از لحاظ جنس و شفافیت دارای تنوع زیادی هستند به همین دلیل است که نسبت به ونیر کامپوزیت گران تر است. در ضمن در این نوع از لمینت در اکثر موارد دندان ها را جهت فرم دهی تراش می دهند. لازم به ذکر است که این نوع لمنیت ها نسبت به ونیر کامپوزست دوام و مقاومت بالایی دارند.


افرادی که نمی توانند لمینت دندان ها انجام دهند...


بسیاری از شما سوال می پرسید که چه افرادی نمی توانند لمینت دندان انجام دهند؟ در پاسخ به سوال شما موارد زیر را لیست کرده ایم:
- برخی افراد دارای دندان های ضعیفی هستند که ضعیفی دندان ناشی از پوسیدگی، پر کردن و یا شکستن دندان ها می باشد که این سری افراد نباید لمینت انجام دهند.
- افرادی که روی سطح دندان هایشان مینای کافی وجود ندارد نباید لمینت انجام دهند.
- افرادی که دندان هایشان به دلیل پوسیدگی و یا بیماری لثه فعال ناسالم است نباید لمینت انجام دهند.
- افرادی که دندان های خود را به هم می سایند و دندان قروچه دارند نباید لمینت انجام دهنند زیرا ساییدگی دندان ها سبب ترک خوردن و یا شکستن روکش ها می شود.


مراحل انجام لمینت دندان


در اولین مرحله بیمار به پزشک مراجعه می کند و پزشک در رابطه با نوع درمان، طول درمان و چگونگی انجام آن با بیمار صحبت می کند در این مرحله گاهی نیاز به تصویربرداری از دندان هم هست تا پزشک تشخیص دهد که لمینت به چه صورت خواهد بود.
در همین مرحله اول بخشی از مینای دندان برداشته می شود تا فضای مناسبی برای قرار گرفتن لمینت ایجاد شود. در حقیقت مقدار تراشیده شده مینای دندان برابر با ضخامت لمینت و یا کمتر می باشد. بعد از اینکه بخشی از مینای دندان تراشیده شد قالبی بر روی دندان ها قرار می گیرد که جهت اندازه گیری می باشد تا ونیر متناسب با دندان بیمار از روی این قالب ساخته شود. در ضمن برای آماده شدن ونیرها باید چند هفته صبر کنید که در این چندهفته دندان ها را با لمینت موقت می پوشانند.
در مرحله دوم که بعد از چندین هفته می باشد لمنیت آماده شده و بر روی دندان ها گذاشته می شود به این نکته هم توجه کنید که قبل از چسباندن، ونیر دندانی، متناسب با رنگ طبیعی دندان ها انتخاب، سپس دندان ها تمیز و جلا داده و در صورت لزوم روی سطح دندان ها کمی زبری ایجاد می شود.
برای انجام لمینت و مشاوره می توانید با شماره های 02166928546، 02166925382 و یا 09904491254 تماس بگیرید.