اقدامات لازم برای دندان هایی سالم

سلامت دهان و دندان، شامل سلامت لثه ها، دندان و سابر بخش های دهان است. هدف جلوگیری از عوارضی مانند پوسیدگی دندان (حفره) و بیماری لثه و حفظ سلامت کلی دهان شماست. داشتن دهان سالم، عاری از عفونت، آسیب و سایر مشکلات دندان و لثه، در حفظ سلامت کلی شما مهم است.
مشکلات دندانی می تواند سایر قسمت های بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. درواقع عدم مراقبت صحیح از سلامت دهان و دندان ممکن است منجر به سایر مشکلات سلامتی شود.
شما می توانید با اقدامات پیشگیرانه منظم (مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غیره) و مراجعه ی منظم از متخصصان بهداشت دهان و دندان، از بسیاری از مشکلات سلامت دهان پیشگیری کرده یا آن ها را به حداقل برسانید.

آسیب های احتمالی به دندان ها 

آسیب به دهان و دندان می تواند مشکلاتی را به خصوص برای جوانانی که ورزش می کنند ایجاد کند. بهتر است از محافظ دهان مناسب استفاده شود، به خصوص زمانی که ورزش های تماسی انجام می شود یا درگیر فعالیت هایی هستید که امکان افتادن و ضربه به دهان وجود دارد.
سلامت دندان اندکی پس از تولد شروع می شود و تا پایان عمر ادامه می یابد. عادات سلامت دهان و دندان ثابت و منسجم از عادات و الگوهایی است که در کودکی تحت هدایت والدین ایجاد شده است.
اقدامات خوب بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به متخصصان بهداشت دندان به شما کمک می کند از مزایای لبخند زیبا و دهانی بدون عارضه، لذت ببرید.
اگر از سنین پایین شروع به اقدامات بهداشتی دهان و دندان کنید و تا بزرگسالی به آنها پایبند باشید، احتمال اینکه دهانی سالم، نفسی مطبوع، دندان‌های قوی و لبخندی درخشان داشته باشید بسیار زیاد است.
حتی اگر اجازه داده اید مشکلات دندانی در طول زمان ایجاد شود، هرگز دیر نیست که برای اقدامات اصلاحی به یک متخصص بهداشت دندان مراجعه کنید. به لطف روش‌های مدرن، بسیاری از دردهایی که برخی از افراد از آن می‌ترسند ناشی از روش‌های بهداشتی دندان از بین رفته است.
متخصصان و پزشکان دهان و دندان
شخص شما و متخصصان دهان و دندان همانند یک تیم در این سلامتی نقش دارید. با هم، می توانید از بسیاری از مشکلات دندانی که باعث کاهش کیفیت زندگی و عوارض بالقوه پزشکی می شوند جلوگیری کنید.
دندان های بیمار، کج یا از دست رفته یا فک بد شکل می تواند در گفتار شما اختلال ایجاد کند. هچینین جویدن غذای را برای شما سخت و دردناک کند و منجر به روش های اصلاحی گران قیمت شود.
حفره ها بخش های دردناکی بر روی دندان شما هستند که با پوسیدگی از طریق مینای دندان وارد شده و ریشه دندان را از بین خواهد برد. غذاها یا مایعات گرم یا سرد می توانند سیگنال دردناکی را ارسال کنند که نشان می دهد، عارضه ای در حال وقوع است که باید توسط متخصص بررسی شود. بنابراین این نشانه ها را نادیده نگیرید.
البته حفره ها ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند تا زمانی که آسیب قابل توجهی به دندان وارد شود. به همین دلیل است که بازدید منظم از متخصص دندانپزشکی بسیار مهم است. بدیهی است که درمان علائم اولیه پوسیدگی دندان نسبت به موارد پیشرفته، آسان تر است.

اهمیت سلامت دهان و دندان

یکی دیگر از عوارض سلامت ضعیف دهان، بیماری لثه است که می تواند در مراحل اولیه خفیف باشد، اما در صورت عدم درمان منجر به مشکلات بسیار شدیدتری می شود. بیماری لثه یا بیماری پریودنتال ممکن است باعث از دست دادن دندان، عفونت و سایر عوارض شود.

علاوه بر عوارض برای دندان ها و لثه ها، تحقیقات نشان می دهد که بیماری پریودنتال، با سایر مشکلات سلامتی از جمله عوارض قلبی، سکته مغزی، عوارض دیابت و مشکلات تنفسی مرتبط است.
بهداشت خوب دندان ترکیبی از نگهداری صحیح روزانه (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن) همراه با مراجعه منظم به متخصص مراقبت از دندان است.
افرادی که دارای دندان‌های کج، فک‌های نامرتب و سایر مشکلات دهان خود هستند، اغلب می‌توانند از روش‌های ارتودنسی مانند براکت ها یا تکنیک‌های دیگر برای اصلاح مشکلات بهره ببرند.
متخصص سلامت دندان می تواند در تصمیم گیری در مورد نحوه ی رسیدگی به مشکلات و روش درمان کمک کند. براکت ها، می‌توانند به افراد در هر سنی کمک کنند تا مشکلات دندان‌ها و فک‌های خود را اصلاح کنند. روش‌های ارتودنسی نه تنها به ظاهر شما کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند جویدن و هضم صحیح غذا را همراه با برخی مشکلات گفتاری بهبود بخشند.
مراجعه منظم به متخصص بهداشت دندان به شما کمک می کند تا دندان ها، لثه ها و دهان سالمی داشته باشید.