نکات لازم برای کشیدن نخ دندان

هیچ چیزی به اندازه لبخند زیبا و سالم، چهره ی شما را جذاب نمی سازد. مراقبت از دندان ها و لثه ها منجر به ایجاد یک ظاهر زیبا می شود. بهداشت ضعیف دهان می تواند باعث ایجاد حفره، از دست دادن دندان و بیماری لثه شود.
بیماری لثه می تواند بر سلامت قلب تأثیر منفی بگذارد. باکتری های عامل بیماری لثه نیز می توانند وارد جریان خون شده و جنین را هدف قرار دهند و احتمالاً منجر به نارس بودن و وزن کم هنگام تولد در نوزادان شود.
مسواک زدن دندان ها حداقل دو بار در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید شروع خوبی است، اما مسواک زدن منظم برای پاکسازی ذرات غذا، پلاک و باکتری از بین دندانها کافی نیست.
مسواک نمی تواند فضاهای بین دندانی را تمیز کند. به همین دلیل، ت نخ دندان توصیه می شود.
همچنین به درک تفاوت ها و شباهت های این دو کمک می کند تا بتوانید تصمیم بگیرید که بیشترین سود را برای شما فراهم می کند. مهم است که هر ابزاری را بفهمید و درک کنید که آنها چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری نمی توانند انجام دهند.

کشیدن نخ دندان چه فوایدی دارد؟

همه باید نخ دندان بکشند. نخ دندان بخشی مهم در بهداشت دندان برای کاهش خطر بیماری لثه و پوسیدگی دندان است. به وسیله نخ دندان می توام دهان را به طور کامل تمیز کرد.
نخ دندان باکتری ها ، پلاک ها و ذرات غذا را از بین دندان ها پاک می کند. استفاده از نخ دندان به شما امکان می دهد قبل از ایجاد تاتار، هر دندان را از پلاک های چسبناک پاک کنید.
مزیت اصلی استفاده از نخ دندان کنترل است. نخ دندان به صورت دستی به شما این امکان را می دهد که با دقت و به صورتی تمیز هر دندان را با یک حرکت بالا و پایین پاک کرده و نخ دندان را بین دندان ها جابجا کنید.

کشیدن نخ دندان چه معایبی دارد؟

حتی با استفاده از نخ دندان نیز نمی توان برخی از نواحی دهان را پاک کرد. همچنین اگر از نخ دندان به درستی استفاده نشود، می تواند باعث خونریزی لثه شود. برخی افراد ممکن است نتوانند به راحتی به مناطق خاصی از دهان دسترسی داشته باشند که و به نخ دندان اعتماد می کنند و آن نواحی فراموش می شود. همچنین ممکن است برای قرار گرفتن در بین دندان هایی که بسیار نزدیک به هم هستند مشکل داشته باشید.
اگر بیش از حد زیر خط لثه را با نخ دندان لمس کنید و یا به دفعات غیر ضروری از نخ دندان استفاده کنید به لثه آسیب خواهید رساند.

نکات ضروری هنگام استفاده از نخ دندان

باید بعد از نخ دندان کشیدن دهان خود را بشویید. این کار کمک می کند تا پلاک و باقی مانده مواد خارج شده از لابه لای دندان ها از دهان خارج شود.
هیچ گاه نخ دندان را به لثه نچسبانید.
یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید، استفاده بیش از حد نیز می تواند به لثه ها آسیب برساند.

آیا باید قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشم یا بعد از آن؟

به شرطی که شما یک کار کامل را انجام دهید ، هر دو روش قابل قبول است. برخی از افراد استدلال می كنند كه دوست دارند ابتدا نخ دندان بكشند تا مواد غذایی و باقی مانده از بین دندان ها شل شود، كه بعد از آن می توان مسواك زد.

دیگران ترجیح می دهند ابتدا مسواک بزنند تا قسمت عمده پلاک را قبل از نخ دندان بکشند و اجازه دهند فلوراید خمیر دندان به مناطقی برسد که توسط غذا مسدود شده است.
البته مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پریودنتولوژی نشان می دهد که مقدار پلاک بین دندان ها در روشی که اول نخ دندان و سپس مسواک زده می شود، بیشتر کاهش می یابد.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا