چگونه پلاک دندان را برداریم ؟

پلاک دندان چیست ؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که بعد از تمیز کردن دندان ها، دندان های شما به صورت براق و سفید به نظر می رسند، اما به مرور زمان کدر و زردتر به نظر می رسند؟ این رنگ مایل به زرد از پلاک، جرمی از مواد غذایی ساخته شده که از باکتری حاصل می شود. پلاک روی دندانهای شما هم در بالا و هم در زیر خط لثه جمع می شود. علاوه بر اینکه ناخوشایند است، اگر برداشته نشو ، می تواند به دندان و لثه آسیب برساند.

بهترین راه ها برای از بین بردن پلاک

ساده ترین راه برای از بین بردن پلاک مسواک زدن حداقل دو بار در روز است. شما باید از مسواکی نرم استفاده کنید که حداقل هر سه تا چهار ماه یکبار، آن را تعویض کنید. همچنین می توانید از مسواک برقی استفاده کنید که می تواند در از بین بردن پلاک موثرتر از مسواک سنتی باشد.
قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا هر نوع ماده غذایی را شل کنید تا بتوانید آنها را مسواک بزنید.
برای استفاده از نخ دندان
حدود 18 اینچ از نخ دندان بگیرید، یک سر آن را به دور انگشتان میانی بپیچید.
نخ دندان را بین انگشتان شست و انگشتان دست خود محکم نگه دارید ، سپس نخ دندان را به آرامی بین دو دندان فشار دهید.
نخ دندان را به شکل "C" کنار یک دندان حرکت دهید.
نخ را به آرامی به بالا و پایین بمالید و همچنان آن را به دندان فشار دهید. مراقب باشید که نخ دندان را تکان ندهید و آن را نکشید.
این روند را برای همه دندان های خود تکرار کنید، مراقب باشید که پشت دندان های خود را نیز نخ دندان بکشید.

پس از نخ دندان کشیدن، باید هر بار دو دقیقه مسواک بزنید. برای مسواک زدن:

مقدار خمیر دندان به اندازه یک نخود را روی مسواک خود قرار دهید. برای کودکان، مقدار خمیر دندان باید به اندازه یک دانه برنج باشد.
مسواک خود را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه بر روی دندان ها نگه دارید.
مسواک خود را به صورت ضربات کوتاه و ملایم به اندازه عرض هر دندان به عقب و جلو ببرید.
تمام سطوح خارجی، سطوح داخلی و سطح جویدن دندان های خود را مسواک بزنید و زبان خود را فراموش نکنید.
برای داخل دندان های جلوی خود، مسواک خود را به صورت عمودی کج کرده و ضربات کوچک بالا و پایین بزنید.
متأسفانه، پلاک پس از مسواک زدن دوباره به سرعت تجمع می یابد. برخی از متخصصان سایر روش های درمانی در منزل را برای از بین بردن تجمع پلاک توصیه می کنند. این موارد شامل درمان های روغن کشیدن و جوش شیرین است.

معمولاً روغن نارگیل یا زیتون - ممکن است دندان های شما را تقویت کند، از پوسیدگی دندان جلوگیری کند، لثه ها را تسکین دهد و پلاک ها را برطرف کند.

برای انجام "روغن کشیدن" ، حدود یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را به مدت 20 تا 30 دقیقه در دهان خود تحمل کنید (بسیار بیشتر از آنچه که در مورد دهانشویه معمولی انجام می دهید). اعتقاد بر این است که روغن نارگیل بسیار مفید است زیرا حاوی اسیدهای چرب مانند اسید لوریک، ماده ای با اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی است.

جوش شیرین

جوش شیرین در از بین بردن پلاک موثر است زیرا پاک کننده طبیعی و ساینده است، به این معنی که برای تمیز کردن خوب است.
می توانید جوش شیرین را به صورت مستقیم روی مسواک بزنید و با آن دندان های خود را مسواک کنید و حتی می توانید خمیردندان های حاوی جوش شیرین را در بازار خریداری کنید.


چگونه پلاک باعث تشکیل تارتار می شود

تجمع پلاک می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. باکتری های موجود در پلاک با تغذیه از قندهای موجود در غذاهایی که می خورید اسید ایجاد می کنند که باعث آسیب دیدن دندان ها و ایجاد حفره می شود. این باکتری ها همچنین سمومی تولید می کنند که می تواند منجر به بیماری پریودنتال (بیماری لثه) شود.

وقتی پلاک روی دندان با مواد معدنی موجود در بزاق شما ترکیب شده و رسوبی سفت ایجاد می کند ، به آن ترتار می گویند. مانند پلاک، تارتار هم می تواند در بالا و هم در زیر خط لثه تشکیل شود. تارتار زمینه ای برای رشد باکتری های پلاک ایجاد می کند و به این ترتیب باکتری های پلاک به سرعت تکثیر می شوند.
برخلاف پلاک، تارتار را نمی توان با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن از بین برد. برای خلاص شدن از آن، شما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، او با استفاده از ابزارهای ویژه آن را تمیز می کند.

چگونه می توان از تشکیل پلاک و تارتار جلوگیری کرد

بهترین راه های جلوگیری از تشکیل پلاک، رعایت عادت های خوب است. دندان های خود را حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید (در حالت ایده آل یک بار صبح و یک بار قبل از خواب) و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
قرارهای منظم دندانپزشکی نیز در جلوگیری از ایجاد پلاک اضافی و ترشح دندان روی دندان بسیار مهم است. دندانپزشک دندان های شما را می تراشد و تمیز می کند تا از پلاک و تارتار تمیز شوند. آنها همچنین ممکن است یک درمان با فلوراید انجام دهند، که می تواند از رشد باکتریهای پلاک و تجمع تارتار بر روی دندان های شما جلوگیری و کند.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا