دلایل احتمالی درد ناگهانی دندان ها

دو احتمال برای درد ناگهانی همه ی دندان ها با هم، این است که حساسیت دندان ایجاد شده است یا اینکه یکی از دندان های شما ترک خورده یا آلوده شده است. خبر خوب این است که بیشتر دلایل ناراحتی ناگهانی دندان توسط دندانپزشک قابل درمان است.

در اینجا 10 دلیل ممکن برای درد دندانها و زمان مراجعه به پزشک آورده شده است.

1. قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما شدید

حساسیت دندان به دلیل ساییده شدن مینای دندان یا قرار گرفتن در معرض اعصاب دندان ایجاد می شود. هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی با درجه حرارت بسیار پایین یا زیاد، ممکن است یک احساس ناگهانی و شدید درد را تجربه کنید.

2. رکود لثه

لثه ها لایه ای از بافت صورتی رنگ است که استخوان را پوشانده و ریشه دندان را احاطه می کند تا به محافظت از انتهای عصب دندان های شما کمک کند. با افزایش سن، بافت لثه اغلب شروع به فرسایش می کند و باعث رکود لثه می شود.
این رکود باعث می شود که ریشه دندان های شما در معرض خطر قرار گیرد و همچنین در برابر بیماری های لثه و عفونت دندان آسیب پذیرتر شوید. اگر به طور ناگهانی دندانهایتان حساس تر از گذشته باشند، رکود لثه می تواند یک عامل باشد.


3. فرسایش مینا (عاج)

تخمین زده شده است که حداقل 12 درصد منبع معتبر مردم نوعی "حساسیت عاجی" دارند که باعث ناراحتی آنها هنگام غذا خوردن می شود. این نوع حساسیت می تواند ناشی از یک رژیم غذایی بسیار اسیدی، مسواک زدن بیش از حد دندان ها و عوامل دیگر باشد.
در نتیجه مینایی که دندانهای شما را می پوشاند و محافظت می کند ، شروع به فرسودگی می کند و جایگزین نمی شود. این می تواند منجر به درد شدید و سوزش آور شود.

4. پوسیدگی دندان (حفره)

پوسیدگی دندان که به آن حفره نیز گفته می شود، ممکن است دلیلی باشد که دندان های شما به طور ناگهانی باعث آزار شما شده است. پوسیدگی دندان می تواند در کناره ها یا قسمت های بالای مینای دندان شما بدون توجه، مدتی باقی بماند.
به محض پیشرفت پوسیدگی به سمت عفونت، ممکن است درد در دندان را تجربه کنید.

5. عفونت لثه

بیماری لثه ، که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود ، بیش از 47 درصد از بزرگسالان بالای سن 30 را تحت تأثیر قرار می دهد. بیماری لثه در مراحل اولیه خود التهاب لثه نامیده می شود و برخی حتی نمی دانند که به آن مبتلا هستند. دندانها و لثه های حساس می توانند نشانه ای از تشدید بیماری لثه باشند.


6. دندان یا تاج ترک خورده

شاید تعجب نکنید که دندان یا تاج ترک خورده می تواند باعث درد و حساسیت دندان شود. اما مواردی وجود دارد که ممکن است دندان شما خیلی کم ترک خورده باشد، به طوری که باعث درد می شود اما دیدن آن تقریباً غیرممکن است.

7. عفونت سینوس

یکی از علائم عفونت سینوسی درد در دندان ها و فک شما است. با سینوس های ملتهب و پر از فشار ناشی از عفونت، انتهای عصبی دندان های شما فشرده خواهد شد.

8. رویه های دندانپزشکی

پر کردن های اخیر یا کار با دندان با سوراخکاری می تواند به طور موقت انتهای عصبی دندان های شما را حساس تر کند. حساسیت ناشی از روش پر کردن دندان ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

9. محصولات سفید کننده دندان

استفاده از نوارهای سفید کننده، ژل های سفید کننده یا انجام یکی از روش های سفید کردن دندان در مطب ها می تواند شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. درد دندان های شما که ناشی از سفید شدن دندان ها است، اغلب موقت است و در صورت متوقف کردن استفاده از محصولات سفید کننده، معمولاً فروکش می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید
اگر دندان های شما از قبل حساس شده اند، به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است بتوانند یک درمان ساده مانند خمیردندان های کاهش دهنده حساسیت را توصیه کنند.
دندانپزشک شما نیز می تواند به شما بگوید که آیا برای تسکین درد، به یک روش اصلاحی مانند پر کردن یا کشیدن دندان، نیاز دارید، یا خیر.
برخی از علائم را هرگز نباید نادیده گرفت. اگر موارد زیر را تجربه کردید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید یا با یک متخصص بهداشت دیگر تماس بگیرید:
دندان درد که بیش از 48 ساعت طول بکشد
درد تپنده یا تیز دردناک که فروکش نمی کند
میگرن یا سردرد که تا دندان های شما گسترش می یابد
تب که به نظر می رسد با دندان درد شما همزمان است

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا