6 راه برای سالم نگه داشتن لثه ها

وقتی صحبت از سلامتی دهان به میان می آید، این مهم نیست که دندان های شما چقدر صاف هستند یا لبخند شما چقدر روشن است. نمی توانید لثه های خود را فراموش کنید! حتی اگر روی دندان ها حفره یا پوسیدگی نداشته و مرواریدی ترین و سالم ترین دندان ها را داشته باشید، این بدان معنی نیست که از بیماری لثه مصون هستید. از آنجا که این بیماری معمولاً بدون درد است، اکثر مردم تصوری در مورد آن ندارند.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه با ایجاد پلاک در زیر و در امتداد خط لثه شروع می شود. پلاک یک ماده چسبنده است که پر از باکتری است. این می تواند باعث عفونت هایی شود که لثه و استخوان را آسیب می زند و منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود. پلاک همچنین می تواند باعث گینگویت شود که اولین مرحله بیماری لثه است. التهاب لثه باعث می شود لثه شما، ملتهب، قرمز، متورم
و مستعد خونریزی شود. اگر استخوان و بافت دندان ها آسیب نبینند، این آسیب قابل برگشت خواهد بود.

همچنین می تواند پریودنتیت، یک شکل پیشرفته از بیماری گینگویت را ایجاد کند. پریودنتیت بر استخوان هایی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند تأثیر می گذارد. در صورت عدم درمان، می تواند لثه ها، استخوان ها و بافت های متصل به دندان های شما را خراب کند.
مرحله آخر بیماری لثه پریودنتیت پیشرفته است. این زمانی است که الیاف و استخوان دندان های شما از بین برود. در این صورت احتمال این وجود دارد که دندان خود را از دست بدهید.

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریكا (ADA) علائم مربوط به بیماری لثه شامل موارد زیر است:

به طور مداوم طعم و مزه دهان بد است
دندان های دائمی جدا یا شل هستند
لثه ها به راحتی خونریزی می کنند
لثه های متورم، قرمز یا لطیف هستند
لثه ها از دندان های شما جدا شده اند

بیماری لثه قابل پیشگیری است. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید به سالم ماندن لثه ها کمک کنید.

1. نخ

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. این مار پلاک و مواد غذایی که مسواک به آن دسترسی ندارد را از بین می برد. بهتر است بعد یا قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کرده و دهان را آبکشی کنید.

2. به طور مرتب تمیز کردن دندان را انجام دهید

اگر به طور مرتب برای جرمگیری دندان مراجعه کنید، دندانپزشک شما می تواند علائم اولیه بیماری لثه را تشخیص دهد. به این ترتیب علائم قبل از جدی تر شدن قابل درمان هستند. تمیز کردن حرفه ای تنها راه از بین بردن تارتار است. همچنین می توانید از پلاک هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان از دست داده اید خلاص شوید. اگر به گینگویت مبتلا هستید، مسواک زدن ، نخ دندان و تمیز کردن مرتب دندان می تواند به جلوگیری از پیش رفت آن کمک کند.

3. ترک سیگار

سیگار کشیدن به طور موثری در بیماری لثه، دخالت دارد. سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند، همچنین مقابله با عفونت لثه را سخت تر می کنند. بعلاوه ، سیگار کشیدن بهبود لثه های شما را پس از آسیب دیدگی مشکل تر می کند.

4- روزی دو بار مسواک بزنید

بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید. این کار به از بین بردن مواد غذایی و پلاک بین دندان ها و لثه ها کمک می کند. زبان خود را نیز تمیز کنید، زیرا می تواند دارای باکتری باشد. کلینیک مایو می گوید، مسواک شما باید برس نرم داشته باشد و به راحتی در دهان شما جا بگیرد.

5- از خمیر دندان فلوراید استفاده کنید

در مورد خمیردندان، حتماً خمیردندان را انتخاب کنید. فلوراید می تواند به از بین بردن بهتر باکتری های موجود در دهان و دندان کمک کند.

6- از دهانشویه درمانی استفاده کنید

دهانشویه های درمانی که معمولاً از طریق پیشخوان در دسترس هستند می توانند به کاهش پلاک، جلوگیری یا کاهش گینگویت، کاهش سرعت رشد و توسعه یا ترکیبی از این مزایا کمک کنند. بعلاوه: یک شستشو به خارج کردن ذرات و مواد معدنی مواد غذایی از دهان شما کمک می کند، اگرچه جایگزینی برای نخ دندان یا مسواک زدن نیست.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا