کدام آنتی بیوتیک ها عفونت های دندان را درمان می کنند؟

عفونت دندان، به دلیل یک عفونت باکتریایی معمولاً ناشی از پوسیدگی دندان، صدمات وارد شده به دندان یا کارهای دندانپزشکی قبلی باشد. عفونت دندان با درد، حساسیت و تورم مشخص می شود. در صورت عدم درمان، آنها همچنین می توانند در مناطق مجاور، از جمله مغز شما پخش شوند.
اگر عفونت دندان دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از شیوع عفونت جلوگیری شود. شما می خواهید از هرگونه عفونت در سرتان، به ویژه در دهان خود مراقب کنید، زیرا نزدیک به مغز شماست. دندانپزشک به احتمال زیاد یک آنتی بیوتیک برای کمک به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده عفونت دندان شما تجویز می کند.

کدام یک از آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان بهتر عمل می کنند؟

همه عفونت های دندان نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. در بعضی موارد، دندانپزشک شما ممکن است آبسه را تخلیه کند. موارد دیگر ممکن است نیاز به عصب کشی یا از بین بردن دندان آلوده داشته باشد.
آنتی بیوتیک ها معمولاً در مواردی استفاده می شوند که:
عفونت شما شدید است
عفونت شما گسترش یافته است
سیستم ایمنی ضعیفی دارید
نوع آنتی بیوتیک مورد نیاز شما بستگی به نوع باکتری های ایجاد کننده عفونت دارد. کلاس های مختلف آنتی بیوتیک روش های مختلفی برای حمله به باکتری ها دارند. دندانپزشک شما می خواهد آنتی بیوتیکی را انتخاب کند که بتواند عفونت شما را از بین ببرد.
آنتی بیوتیک های کلاس پنی سیلین، مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین، بیشتر برای کمک به درمان عفونت های دندان استفاده می شوند.
برای برخی از انواع عفونت های باکتریایی ممکن است یک آنتی بیوتیکی بنام مترونیدازول داده شود. برای پوشاندن انواع بیشتری از گونه های باکتریایی، گاهی اوقات پنی سیلین تجویز می شود.
در حالی که آنتی بیوتیک های پنی سیلین برای عفونت دندان رایج است، بسیاری از افراد به آنها حساسیت دارند. حتماً در مورد هرگونه واکنش آلرژیک در گذشته به داروها، به دندانپزشک بگویید.
اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، دندانپزشک شما ممکن است یک آنتی بیوتیک متفاوت مانند کلیندامایسین یا اریترومایسین استفاده کند.

چقدر باید مصرف کنم و برای چه مدت؟

اگر عفونت دندانی دارید که به آنتی بیوتیک نیاز دارد، لازم است آنها را حدود یک هفته استفاده کنید. بسته به نوع آنتی بیوتیک، باید دو تا چهار بار در روز دوز مصرف کنید.
شما باید دستورالعمل هایی را از داروخانه دریافت کنید که دقیقاً نحوه مصرف آنتی بیوتیک را نشان می دهد. اگر درمورد نحوه مصرف دارو مطمئن نیستید می توانید از داروساز سؤال کنید.
به خاطر داشته باشید که شاید شما مجبور شوید قبل از ورود به سیستم خود ، چند دوره آنتی بیوتیک مصرف کرده و اقدام به شروع عفونت کنید.
همیشه کل دوره آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشک خود را بگیرید، حتی اگر به نظر می رسد علائم شما از بین رفته است. اگر کل دوره را طی نکنید ممکن است برخی از باکتری ها زنده بمانند و این امر درمان عفونت را سخت تر می کند.

آیا داروهای بدون نسخه وجود دارد؟

در صورت ابتلا به عفونت دندان همیشه باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندان های شما به مغز شما بسیار نزدیک است و یک عفونت دندان می تواند به سرعت در مناطق و اندام های مجاور پخش شود.
چند کار وجود دارد که می توانید قبل از قرار ملاقات برای تسکین درد در خانه انجام دهید ، مانند:
مصرف داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا استامینوفن (Tylenol)
به آرامی دهان خود را با آب نمک گرم بشویید
هر وقت ممکن است از غذاهای گرم یا سرد اجتناب کنید
با طرف مقابل دندان های خود عمل جویدن را انجام دهید
مسواک زدن با یک مسواک نرم در اطراف دندان آسیب دیده

خط آخر

اگر علائم عفونت دندان مانند درد مداوم، تورم و حساسیت به دما یا فشار دارید، در اسرع وقت به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.
اگر دندانپزشک شما آنتی بیوتیک تجویز می کند ، دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید و نسخه را تمام کنید. حتی اگر عفونت خفیف به نظر برسد، بدون درمان صحیح می تواند به سرعت جدی شود.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا