علل خارش لثه

لثه های خارش دار می توانند نشانه ای از چندین شرایط مختلف باشند. این موارد شامل بیماری لثه، آلرژی، تغییرات هورمونی و موارد دیگر است. فهمیدن اینکه کدام بیماری باعث خارش لثه ها می شود، به شما کمک می کند تا درمانی پیدا کنید و خارش را متوقف کنید.
لثه بافت ظریف و حساسی دارد که از دندان ها، ریشه ها و اعصاب محافظت می کند. آنها به مراقبت شما نیز احتیاج دارند. لثه ها می توانند چندین نوع بیماری مزمن دندان ایجاد کنند که می تواند عواقب جدی را به همراه داشته باشد.

علل احتمالی

اینکه بدانید چه عواملی باعث ایجاد بیماری لثه می شود در یافتن درمانی به شما کمک می کند. اگر این عوامل را نمی شناسید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در کنار هم، می توانید برخی از دلایل را رد کنید تا زمانی که یکی از دلایل خارش لثه را پیدا کنید.

صدمات لثه

تروما یا آسیب دیدگی به لثه می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. این صدمات ممکن است در نتیجه صدمات جسمی باشد، مانند صدماتی که در هنگام ورزش به وجود می آید. یک آسیب نیز ممکن است نتیجه رفتارها باشد. سنگ زنی دندان ها که به آن بروکسیسم نیز می گویند، می تواند باعث سردرد، درد فک و حتی خارش لثه ها شود. لثه ها همچنین از استفاده از سیگارهای الکترونیکی می توانند تحریک شوند.

تجمع پلاک

یک پوشش نازک یا فیلم پلاک - ماده ای بدون رنگ و چسبنده - می تواند به مرور زمان ایجاد شود. برای ایجاد رشد بیش از حد پلاک، مخاط و مواد غذایی با باکتری ها مخلوط می شوند. با گذشت زمان ، پلاک می تواند منجر به بیماری لثه شود. علائم ایجاد پلاک ممکن است شامل حساسیت لثه، خونریزی هنگام مسواک زدن و لثه هایی باشد که خارش دارند.

گینگویت

نام دیگر بیماری گینگویت بیماری پریودنتال است. گینگویت نوعی خفیف بیماری است و ناشی از ایجاد پلاک است.

واکنش های آلرژیک

حساسیت به موارد خاص شامل غذاها ، دانه‌ها ، داروها و حیوانات اهلی ممکن است باعث ایجاد خارش شود. حتی آلرژی های فصلی مانند تب یونجه می تواند موثر باشد.

تغییرات هورمونی

نوسانات در سطح هورمون طبیعی ممکن است بر نحوه احساس لثه شما تأثیر بگذارد. زنان در دوران بارداری، بلوغ ، قاعدگی یا یائسگی ممکن است مکرراً لثه خارش را تجربه کنند. همچنین ممکن است در این زمان علائم دهانی دیگری از جمله درد، حساسیت و خونریزی را تجربه کنند.

دهان خشک

دهان شما برای تنظیم رطوبت طبیعی یک کار خوب انجام می دهد. بعضی اوقات ، برخی از شرایط پزشکی و یا داروهای خاص می توانند دهان را از تولید بزاق کافی برای حفظ لثه و زبان خود باز دارند. این می تواند به خشکی دهان منجر شود و یکی از علائم شایع این بیماری لثه های خارش دار است.

دستگاه های دندانپزشکی نامناسب

دندانپزشکی و پارتیشن هایی که به خوبی مناسب نیستند می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. اگر بین این دستگاه ها و لثه های شما فاصله ای وجود داشته باشد ، مواد غذایی می توانند وارد بدن شوند. باکتری ها می توانند رشد کنند و عفونت ممکن است ایجاد شود. این می تواند منجر به التهاب ، حساسیت و خارش لثه شود.

درمان لثه های خارش دار

درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث خارش لثه ها می شود. چندین مورد از این درمان ها برای لثه های خارش دار، داروهای خانگی است، البته در برخی موارد نیاز به مراجعه به پزشک است.

روش ها و داروها

آنتی هیستامین ها: اگر لثه خارش نتیجه آلرژی است، یک آنتی هیستامین ممکن است علائم را متوقف کند.
محافظ دندان: با پوشیدن محافظ هنگام ورزش تماسی و هنگام خواب، از آسیب بیشتر دندان های خود جلوگیری کنید.
پوسته پوسته شدن پلاک: این ابزار برقی می تواند به دندانپزشک شما کمک کند تا تارتار و پلاک را از بالا و پایین خط لثه خود حذف کنید. بعید است که مسواک زدن به تنهایی بتواند این مجموعه را از بین ببرد.
ریشه: دندانپزشک شما ممکن است از این روش برای از بین بردن شدید تارتار به دلیل لثه های پوسته شده استفاده کند. این باعث می شود دندان ها و لثه ها سطح تازه ای داشته باشند تا بتوانند به بافت سالم وصل شوند.
لیزینگ: این روش پلاک و تارتار را از بین می برد و علاوه بر مقیاس بندی و برنامه ریزی سنتی، می تواند یک درمان مؤثر باشد.
داروهای خانگی و مراقبت از خود
بهداشت مناسب دندان: مسواک زدن و نخ دندان زدن دو بار در روز برای سلامتی خوب دهان بسیار مهم است. همچنین باید از خمیردندان که برای جلوگیری از ساخت تارتار و پلاک طراحی شده استفاده کنید. اگر با التهاب یا عفونت لثه مشکلی دارید، ممکن است یک دهانشویه ضد عفونی کننده بدون الکل نیز ایده خوبی باشد. مراقبت خوب از دندان ها و لثه ها در وهله اول می تواند راه زیادی را برای پیشگیری از مشکلات آینده طی کند.
آب نمک: 1 قاشق چایخوری نمک را در 8 اونس آب ولرم حل کنید. آب را به آرامی در دهان خود بچرخانید و آن را تف کنید. آب شور می تواند خارش و سوزش در لثه ها را تسکین دهد.
مکعب های یخ: به آرامی مکعب های یخ را روی لثه ها بزنید تا خنک شوند و خارش را متوقف کنند. یخ می تواند آبرسانی کند.
تغییر سبک زندگی: سیگار کشیدن می تواند سلامت لثه شما را تحریک کند. ترک ممکن است باعث شود خارش متوقف شود. این شامل ترک سیگار الکترونیکی نیز می شود. جلوگیری از غذاهایی که لثه شما را تحریک می کند نیز می تواند کمک کند. غذاهای تند، اسیدی، نشاسته ای یا شکر شایع ترین مقصر برای تحریک لثه هستند.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا