لکه های قهوه ای روی دندان چطور ایجاد می شوند

لکه های قهوه ای رنگ روی دندان ها بسیار متداول است. افراد معمولاً با برخی روش های مناسب در سبک های زندگی یا به دنبال معالجه دندان، می توانند از بروز و یا از بین بردن آنها جلوگیری کنند.
این لکه ها می توانند از رنگ زرد قهوه ای تا سیاه متفاوت باشند. همچنین شکل و اندازه آن متفاوت است. بعضی از افراد ممکن است متوجه تکه های نامنظم و لکه دار شوند، در حالی که برخی دیگر خطوط قهوه ای دارند.

علل لکه های قهوه ای روی دندان ها چیست

غذاها و نوشیدنی ها

بسیاری از غذاها و نوشیدنی های با رنگ تیره حاوی مواد شیمیایی به نام کروموژن ها هستند. این مواد شیمیایی مانند اسید تاننیک موجود در شراب قرمز، می توانند مینای دندان را لکه دار کنند.
با گذشت زمان، این لکه ها ممکن است دائمی شوند، به خصوص اگر فردی بهداشت دهان و دندان خوبی نداشته باشد.
غذاها و نوشیدنی های حاوی رنگ ها و رنگ های مصنوعی نیز می توانند باعث لکه دار شدن چشم شوند.

نیکوتین و تنباکو

نیکوتین و تنباکوحاوی ذراتی هستند که می توانند به منافذ میکروسکوپی موجود در مینای دندان بچسبند. این ذرات در اثر استفاده ی مکرر ساخته می شوند و می توانند دندان ها را لکه دار کنند. این لکه ها به مرور زمان تیره تر و سخت تر می شوند.

تارتار

هزاران باکتری در دهان به طور مداوم با بزاق و ذرات مواد غذایی مخلوط می شوند تا یک بخش چسبنده به نام پلاک تشکیل دهند.
بهداشت دهان و دندان ضعیف باعث سخت شدن پلاك و دائمی تر شدن آن می شود. پس از تشکیل تارتار، فقط یک متخصص دندانپزشکی می تواند آن را حذف کند.

گذشته از بهداشت دهان و دندان ضعیف ، عوامل زیر خطر ابتلا به تارتار را افزایش می دهد:

سیگار کشیدن
کم تحرکی بر اثر بیماری
دیابت
تغییرات هورمونی مانند مواردی که در دوران بلوغ ، بارداری و یائسگی رخ می دهد
داروهایی که میزان بزاق دهان را کاهش می دهد، مانند مسدود کننده های عصبی یا داروهای مدیریتی برای ایدز
پوسیدگی دندان
باکتری های پلاک و تارتار قندهایی را که از دهان عبور می کند می خورند. سپس اسیدهایی تولید می کنند که باعث تضعیف مینا می شود. ماهیت ضخیم ، لکه دار پلاک و تارتار منجر به این می شود که اسیدها برای مدت طولانی به دندان بچسبند.

هرچه اسیدها مینای دندان را تضعیف کنند، لایه های زرد رنگ دندانهای زیر آشکارتر می شوند. دندانها ممکن است به رنگ زرد قهوه ای ظاهر شوند. اگر پوسیدگی به اندازه کافی شدید باشد، اسیدها می توانند سوراخ یا حفره ای از طریق دندان ایجاد کنند. این رنگ تیره خواهد بود.
حتی شکستگی ها و ترک های ریز در دندان ها می توانند اجازه ورود باکتریها را داده و به پوسیدگی منجر شوند.
بسیاری از افراد هنگام ورود باکتریها از طریق خراش، لکه های تاریک پوسیدگی را در لبه های پر شدن دندان یا تاج ایجاد می کنند.
حفره های دندانی اغلب نسبتاً ناراحت کننده هستند و در صورت بزرگ بودن می توانند دردناک باشند. پوسیدگی اغلب منجر به قرار گرفتن در معرض ریشه یا عصب می شود، بنابراین این دندان ها اغلب به غذاها و نوشیدنی های سرد و حساس حساس می شوند.

سالخوردگی

با افزایش سن ، مینای سفید که از دندان محافظت می کند به آرامی تخریب می شود و لایه های عاج زرد را در زیر آن قرار می دهد. این روند طبیعی می تواند منجر به لکه های قهوه ای مایل به زرد یا لکه های بزرگ یا تغییر رنگ شود.

ژنتیک

رنگ طبیعی دندان افراد متفاوت است و برخی ممکن است تیره تر از سایرین باشند.

سایر عوامل ژنتیکی عبارتند از:

قدرت مینای دندان
چگونه مینای دندان به رنگدانه ها و اسیدها پاسخ می دهد
شرایط ارثی، مانند عارضه دندانیوژنز
شرایط رشدی که در شکل گیری مناسب استخوان و دندان اختلال ایجاد می کند

داروها

برخی از داروها باعث تغییر رنگ دندان، به ویژه آنتی بیوتیک تتراسایکلین و نزدیکان آن می شوند. این در کودکان خردسال شایع است.

لیست سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا