آیا همه دندان عقل دارند؟

بیشتر افراد انتظار دارند که در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی دندان های عقل آنها ظاهر شود. اما در حالی که بسیاری از افراد یک تا چهار دندان عقل دارند، برخی از افراد اصلاً ندارند.
دندان های عقل، سومین مجموعه مولر در قسمت پشت دهان است. اگرچه دریافت دندان عقل معمول است، اما می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.
دندان با شکافت لثه، درد به همراه خواهد داشت. همچنین اگر فضای کافی برای دندان عقل شما وجود نداشته باشد، می تواند لثه را تحت تاثیر قرار دهد. در هر صورت، ممکن است لازم باشد که آنها را بکشید.

بعضی از افراد دندان عقل ندارند

اشعه ایکس دندان می تواند مشخص کند که شما مولر سوم دارید یا خیر. نداشتن دندان عقل ممکن است باعث تعجب شود و ممکن است فکر کنید که در سلامت دهان و دندان شما مشکلی وجود ندارد. اما واقعیت این است که، مشکلی نیست که این مولرها را نداشته باشیم.
.دلیل آن مشخص نیست، اما نبود این دندان ها می تواند ژنتیک را درگیر کند. بنابراین اگر یکی از والدین شما دندان عقل ندارد، ممکن است شما هم آنها را نداشته باشید.
عوامل دیگری که ممکن است در فقدان دندان عقل تأثیر بگذارد شامل محیط، رژیم و عملکرد جویدن است.
به خاطر داشته باشید، فقط به این دلیل که نمی توانید دندان عقل خود را ببینید به این معنی نیست که آنها وجود ندارند. بعضی اوقات دندان عقل در لثه ها آسیب دیده یا گیر می شوند و در نتیجه، کاملاً ظهور نمی کنند.
اما حتی اگر شما نمی توانید دندان عقل خود را ببینید، اشعه ایکس دندان می تواند یک دندان آسیب دیده را تشخیص دهد. برای جلوگیری از عفونت لثه و درد، ممکن است دندانپزشک شما کشیدن دندان را توصیه کند. حتی ممکن است دندانهای شما را تحت نظر داشته باشد و تنها در صورت شروع مشکلات، آن ها را بکشد.

چه موقع دندان عقل ظاهر می شود؟

دندان های عقل در سنین مختلف پدیدار می شوند. به طور معمول، می توانید انتظار داشته باشید که مولر سوم شما در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی، بین سنین 17 تا 21 سالگی رخ دهد. با این وجود، برخی از افراد زودتر دندان عقل خواهند داشت و بعضی دیگر دیرتر.

اگر لازم است که دندان های عقل خود را بکشید، وقتی جوان تر هستید، انجام این کار ساده تر است. نه این که شما نمی توانید بعداً عمل جراحی را برنامه ریزی کنید، اما وقتی جوان هستید، استخوان های اطراف لثه نرمتر هستند و ریشه های عصبی در دهان شما کاملاً شکل نگرفته است.
در نتیجه، کشیدن این دندان ها، راحت تر است. اگر دیر شود کشیدن مشکل تر و دردناک تر باشد.

هدف از دندان عقل چیست؟

از بین بردن دندان عقل، یک روش معمول است زیرا اغلب فقط 28 دندان در دهان وجود دارد. اگر هر چهار دندان عقل شما وارد شود و در نتیجه 32 دندان به وجود بیاید، این ممکن است منجر به ازدحام زیاد شود.

از آنجا که دهان فقط برای حدود 28 دندان فضا دارد، هدف دندان عقل چیست؟

یک باور این است که دندان عقل به عنوان دندان جایگزینی برای اجداد دور ما عمل کرده است. امروزه ما غذاهایی می خوریم که نرم یا لطیف است و بیشتر افراد بهداشت دهان و دندان را خوب انجام می دهند. هر دو عامل به کاهش احتمال از دست دادن دندان کمک می کند.
امروزه دندانهای عقل، اغلب بیشتر آسیب زننده هستند.


عوارض شایع مرتبط با دندان عقل شامل موارد زیر است:

درد دندان: درد در قسمت پشتی دهان علامت شایع دندان های عقل در حال ظهور است. درد دندان می تواند به همان اندازه خفیف و متناوب شروع شود. لثه های پشت دهان ممکن است برای چند روز صدمه دیده باشد و سپس درد فروکش می کند. این می تواند در طی چند ماه یا سال اتفاق بیفتد و خاموش باشد. با این حال، به تدریج درد می تواند تا جایی افزایش یابد که جویدن یا صحبت کردن دشوار شود. درد اغلب به دلیل فشار دادن دندان بر روی اعصاب موجود در دهان است.
تورم و قرمزی: همراه با درد، علائم دندان عقل در حال ظهور شامل قرمزی یا تورم لثه در اطراف دندان مولر سوم شماست.
آسیب دندان ها: بعضی اوقات، استخوان فک و دندانهای دیگر مانع از ورود دندان عقل می شوند و دندان ها در زیر خط لثه به دام می افتند. این می تواند باعث درد شدید در دهان شود. علائم دیگر دندان عقل تحت تأثیر شامل درد اطراف مولر شما است، اما هیچ علامتی از دندان در حال ظهور ندارد. همچنین ممکن است کیست در قسمت پشت دهان ایجاد شود.
عفونت دهان: با ظهور دندان عقل، باکتریها می توانند در لثه شما گرفتار شده و منجر به عفونت دهان شوند. علائم عفونت عبارتند از:
درد
قرمزی
ورم
حساسیت به فک شما
بوی بد دهان
طعم ناپسند در دهان
حفره ها: ممکن است مواد غذایی در لثه ها در حدود دندان مولر سوم گیر بیفتند که می تواند باعث ایجاد حفره در مولر سوم شود. دندان های جلوی دندان های عقل نیز می توانند حفره هایی بدست آورند زیرا فضای کافی برای مسواک زدن و نخ دندان وجود ندارد.
جابجایی دندانها: وقتی فضای کافی برای دندان های عقل وجود نداشته باشد، با ظهور این دندان ها دندان های دیگر می توانند از جای خود دور شوند. آنها ممکن است کج شوند.

در صورت بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید.

لیست سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا