7 توصیه ی غذایی برای داشتن دندان های سالم

مراقبت کامل از دهان به مراتب فراتر از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است.
برای اطمینان از اینکه لبخند زیبا و تمیزی داشته باشید، عادت های خوبی وجود دارد، اما از ویژگی های قدرتمند پاک کننده غذاهای ساده و روزمره غافل نشوید.
هفت مورد زیر غذاهای فوق العاده ای برای دندان های شما هستند - به شما در ساخت دندان ها و لثه های سالم تر کمک می کند و همچنین از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری می کند.

پنیر

کسانی که عاشق پنیر هستند، خوشحال باشند چرا که پنیر به دلیل توانایی مبارزه با فرسایش اسیدی دندان ها، غذایی فوق العاده برای دندان محسوب می شود.
هر بار که وعده غذایی را با نان، شیرینی، مرکبات یا نوشابه میل می کنید، دهان اسیدی شده و دندان های شما در معرض پوسیدگی قرار می گیرند. خوردن پنیر بعد از غذا می تواند اسید باقیمانده از غذا را خنثی کند و این یک انتخاب عالی برای دسر است.

ماهی

برای محافظت از دندان ها و لثه ها از بیماری ، دریافت مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی مهم است. با این وجود، اگر به مقدار کافی ویتامین D نداشته باشید، بدن شما قادر به جذب کلسیم نخواهد بود، ماهی چرب (مثلا ماهی سالمون) منبع فوق العاده ای از ویتامین D است که به دندان ها و لثه های شما اجازه می دهد مزایای کامل در برابر بیماری را به دست آورند. به طور مثال کلسیم از غذاهایی که می خورید با وجود ویتامین D، جذب خواهد شد.

پرتقال

این یکی ممکن است کمی تعجب آور باشد، با توجه به اینکه پرتقال از مرکبات است. اما ، ویتامین C موجود در مرکبات رگ های خونی و بافت همبند را تقویت می کند و با کاهش التهاب، پیشرفت بیماری لثه را کاهش می دهد.
پرتقال ، گریپ فروت و سایر مرکبات را به طور منظم در برنامه غذایی خود خود قرار دهید، اما فقط به یاد داشته باشید که بعد از خوردن مرکبات، حداقل نیم ساعت برای مسواک زدن صبر کنید.

آب

بزاق از 5/99 درصد آب تشکیل شده است. کمبود آب بدن می تواند بزاق شما را ضعیف کند.
سطح بهینه آب در بزاق شما برای تجزیه مواد غذایی، خنثی کردن اسید باکتریایی و جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است. اگرچه آب هنوز به اندازه مسواک و نخ دندان خوب نیست، اما با شستشوی زباله های مواد غذایی می تواند به کاهش پلاک کمک کند. شستشو با آب بعد از نوشیدن قهوه یا سایر غذاهای ایجاد کننده ی لکه، می تواند به کاهش لکه بر روی دندان ها کمک کند.

میوه ها و سبزیجات

میوه و سبزیجات با فیبر بالا بهترین گزینه هستند که در فقدان وجود مسواک می توانند، کارساز باشند. مقدار بالای فیبر آنها در واقع دندان ها را شستشو می دهد و به همین دلیل می تواند گاهی به عنوان مسواک عمل کند و تولید بزاق را به دلیل جویدن اضافی مورد نیاز آنها تحریک می کند.
سبزیجات به دلیل داشتن آب زیاد، مقدار قند آنها جبران می شود. هویج تازه، کرفس ، خیار و سیب (که اغلب به آن "مسواک طبیعت" گفته می شود) را همیشه در دست داشته باشید.

چای سبز و سیاه

پلی فنول ها که در چای سبز و سیاه یافت می شوند با باکتری های ایجاد پلاک با کشتن یا سرکوب آنها ارتباط برقرار می کنند. باکتری ها از قندهای موجود در دهان شما تغذیه می کنند و مینای دندان را از بین می برند. این باعث می شود که چای بعد از غذا گزینه خوبی باشد ، زیرا وجود این باکتری های تولید کننده اسید در دهان را سرکوب می کند.

شکلات

بله درست شنیدی شکلات! تا زمانی که حداقل 70٪ کاکائو باشد ، و البته با اعتدال مصرف شود.
شکلات تیره به دلیل داشتن ترکیبی به نام CBH که باعث سفت شدن مینای دندان می شود، غذایی فوق العاده برای دندان ها محسوب می شود و باعث می شود دندان های شما کمتر از پوسیدگی دندان حساس شوند. با این حا ، هر نوع شکلات برای شما مناسب نیست. البته هر شکلاتی این گونه نیست، مطمئن شوید که گزینه شکلات تیره را انتخاب کرده و به یاد داشته باشید که بعد از آن دندان های خود را مسواک بزنید.

لیست سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا