برای دندانها و لثه های سالم چه باید کرد؟

بهداشت مناسب دهان و دندان برای سالم نگه داشتن دندانها و لثه ها ضروری است. این بهداشت شامل عادت هایی مانند مسواک زدن دو بار در روز و انجام معاینات منظم دندانپزشکی است.
با این حال، سلامت دهان و دندان چیزی بیش از حفره و بیماری لثه است. تحقیقات نشان داده است که بین سلامت دهان فرد و سلامت کلی آنها رابطه وجود دارد. کارشناسان مشکلات بهداشت دهان و دندان را در راستای بهداشت جهانی می دانند.
بدون درمان، پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه می تواند منجر به درد، مشکلات اعتماد به نفس و ریزش دندان شود. این مسائل ممکن است منجر به سوء تغذیه، مشکلات گفتاری و سایر چالش های کار، مدرسه یا زندگی شخصی فرد شود.
افراد می توانند با مراقبت صحیح از دندان در منزل و در مطب دندانپزشک از بروز این مشکلات جلوگیری کنند. موارد زیر برخی از بهترین روشهایی است که می تواند دندان ها و لثه ها را سالم نگه دارد.

1. مرتبا مسواک بزنید اما نه تهاجمی

مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان می تواند به سالم ماندن دندان ها و لثه ها کمک کند.
اکثر مردم می دانند که مسواک زدن دو بار در روز از مهمترین روش های از بین بردن پلاک و باکتری ها و تمیز نگه داشتن دندان ها است. با این وجود ، مسواک زدن فقط درصورتی که افراد از تکنیک صحیح استفاده کنند، موثر است.
افراد باید با استفاده از حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنند و مراقب مسواک زدن در قسمت جلویی، پشت و بالای هر دندان باشند. این روند بین 2 تا 3 دقیقه طول می کشد. مردم باید از دیدن حرکات عقب و جلو خودداری کنند.
مسواک زدن بیش از حد سخت یا استفاده از مسواک سفت و سخت می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. اثرات این ممکن است شامل حساسیت دندان، آسیب دائمی مینای محافظ روی دندان ها و فرسایش لثه باشد.
انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) استفاده از مسواک را که موهای نرم دارد توصیه می کند. آنها همچنین اظهار داشتند كه افراد باید هر 3 ماه مسواك خود را عوض كنند.

2. از فلوراید استفاده کنید

فلوراید از عنصری در خاک زمین به نام فلورین تشکیل می شود. بسیاری از متخصصان معتقدند که فلوراید به جلوگیری از حفره ها کمک می کند و یک ماده رایج در خمیر دندان و دهانشویه است.
اما برخی از محصولات دندانپزشکی فلوئورید ندارند و بعضی از افراد اصلاً از آن استفاده نمی کنند.
شواهد نشان می دهد که فقدان فلوراید می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود ، حتی اگر فرد در غیر این صورت از دندان خود مراقبت کند. بررسی اخیر نشان داد که مسواک زدن و نخ دندان باعث می شود فرد در صورت عدم استفاده از فلوراید حفره ایجاد کند.

3. روزی یک بار دندان ها را نخ دندان بکشید

نخ دندان می تواند پلاک و باکتری ها را از بین دندانها خارج کند، جایی که مسواک قادر به دستیابی به آن نیست. همچنین با از بین بردن باقی مانده ها و مواد غذایی که در بین دندان ها افتاده است، می تواند از بروز بوی بد دهان جلوگیری کند.

4- مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانپزشک می تواند مسائل بهداشت دهان و دندان را قبل از شدید شدن تشخیص و درمان کند.
کارشناسان توصیه می کنند که افراد هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. در طی معاینه معمول دندانپزشکی، یک متخصص بهداشت دندان ها را تمیز می کند و پلاک و تارتار سخت شده را از بین می برد.
کودکان و نوجوانان باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند تا به جلوگیری از حفره ها کمک کند. با این حال، بزرگسالانی که هر روز بهداشت دهان و دندان خوبی را تمرین می کنند و در معرض خطر ابتلا به سلامت دهان و دندان اندک قرار دارند، ممکن است مکرراً پیش بروند.
افراد می توانند در مورد اینکه چند بار به معاینه نیاز دارند با دندانپزشک خود صحبت کنند. پاسخ ممکن است بسته به سابقه سلامتی فرد، سن و سلامت کلی دندان ها متفاوت باشد.

5- سیگار نکشید

استعمال سیگار به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و همین امر باعث می شود بدن برای بهبودی بافت ها از جمله دهان در بدن دشوار باشد. سی دی سی سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل خطر برای بیماری لثه عنوان می کند، در حالی که ADA هشدار می دهد که افرادی که سیگار می کشند ممکن است بعد از یک عمل دندانپزشکی بهبودی کند را تجربه کنند.
استعمال سیگار همچنین روی ظاهر دهان تأثیر می گذارد و منجر به زرد شدن دندان ها و زبان می شود و می تواند بوی بدی به آن بخورد.

6. یک دهانشویه را در نظر بگیرید

برخی مطالعات نشان می دهد که دهانشویه های خاصی می توانند از سلامت دهان و دندان بهره مند شوند. به عنوان مثال، یک بررسی نشان داد که دهانشویه حاوی کلرهگزیدین، یک ماده ضد باکتری، به کنترل پلاک و لثه کمک می کند. براساس یک متاآنالیز، دهانشویه با روغن های اساسی خاص نیز مؤثر است.
ممکن است افراد بخواهند از دندانپزشک خود سؤال کنند که بهترین دهانشویه برای نیازهای فردی آنها است. دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان شود، اما می تواند مکمل این روش ها باشد.

7. غذاهای قندی و نشاسته ها را محدود کنید

مصرف قند می تواند منجر به حفره شود. مطالعات ادامه می دهند تا نقش مهمی که شکر در پیامدهای بهداشتی دندان پزشکی منفی ایفا می کند، برجسته شود. مقصر رایج شامل شیرینی و دسر است ، اما بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی قند اضافه شده نیز هستند.
غذاهای نشاسته ای مانند کراکر، نان ، چیپس و ماکارونی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. این غذاها در دهان ماندگار شده و به قندهای ساده تقسیم می شوند، که باکتریهای سازنده اسید از آن تغذیه می شوند. این اسید می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.
به جای غذاهای نشاسته ای، مقدار زیادی میوه و سبزیجات سرشار از فیبر و همچنین محصولات لبنی بدون قند اضافه کنید.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا