تأثیر بولیمیا بر روی دندان ها

بولیمیا نوعی اختلال خوردن است که در آن افراد مقادیر زیادی غذا مصرف می کنند. سپس روش های ناسالم مثل استفراغ تعمدی داروهای ملین یا ورزش بیش از حد تلاش می کنند تا از کالری های اضافی رها شوند.

چرخه های مداوم زخم و پاکسازی بر روی قلب ، کلیه ها و اعضای دیگر تاثیر گذار است. اما بولیمیا می تواند به ویژه به دندان ها آسیب برساند.
استفراغ مکرر می تواند آسیب جدی به دندان ها وارد کند. استفراغ سمی است زیرا حاوی اسیدهای معده است. این اسیدها مواد غذایی را در معده شما تجزیه می کنند تا بدن شما بتواند آن را هضم کند.
اما در دهان، این اسیدها خورنده هستند و باعث بین رفتن مینای دندانهای شما می شوند. مسواک زدن دندانهایتان بعد از استفراغ می تواند از این امر جلوگیری کند.

حفره ها

اسیدهای ناشی از استفراغ مکرر می توانند آنقدر مینای دندان را از بین ببرند که سوراخی یا حفره باقی بگذارد. کمبود غذاهای قندی و نوشابه نیز می تواند به پوسیدگی دندان کمک کند.
هنگام پوسیدگی دندان ممکن است متوجه شوید که لثه های شما هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند. اگر حفره ای پر نشود، سوراخ در نهایت به اندازه ای بزرگ می شود که ممکن از دندان خود را از دست بدهید.

دندانهای زرد و شکننده

با فرسایش، ممکن است متوجه تغییر رنگ و بافت دندان های خود شوید. ممکن است دندانهای شما ضعیف تر و شکننده تر از حد معمول باشد.
گاهی اوقات زرد رنگ می شوند یا ظاهر شیشه ای به خود می گیرند. بولیمیا همچنین می تواند شکل و طول دندان های شما را تغییر دهد.

تورم غدد بزاقی

اسیدهای موجود در استفراغ می توانند غده های طرف هر گونه پوست را تحریک کنند. این غدد، بزاق را تولید می کنند، مایعی که به شما در بلع کمک می کند. همچنین از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت می کند. در صورت آسیب دیدن غدد بزاقی متوجه تورم اطراف فک خواهید شد.

اگرچه بیشترین تغییر در دندانهای شما از بولیمیا قابل برگشت نیست، اما تورم غده بزاقی باید به محض مشاهده، با معالجه کاهش یابد.

زخم های دهان

درست همانطور که اسید معده مینای دندان را از بین می برد، می تواند پوست روی سقف و دو طرف دهان شما را نیز از بین ببرد. همچنین می تواند به گلو شما آسیب برساند.
این می تواند زخم های دردناکی را در دهان و گلو شما ایجاد کند. زخم ها می توانند متورم شوند و حتی آلوده شوند. برخی از افراد احساس می کنند که گلو درد مداوم دارند.

دهان خشک

کمبود بزاق همچنین می تواند منجر به احساس مداوم لکه دار شدن دهان شود که به عنوان خشکی دهان شناخته می شود، این وضعیت چیزی بیش از یک ناراحتی جزئی نیست. با تغییر طعم غذا می تواند در نحوه خوردن شما تأثیر بگذارد.
خشکی دهان همچنین می تواند به دندان آسیب برساند زیرا بزاق باکتری های دور دست که باعث پوسیدگی دندان ها می شود را شستشو می دهد.

درد

همانطور که مینای دندان شما از بین می رود ، قسمت داخلی حساس دندان های شما را در معرض دید قرار می دهد. ممکن است متوجه شوید که دندان شما صدمه دیده است.
بعضی از افراد هر وقت غذای گرم یا سرد بخورند دچار درد و حساسیت می شوند. ممکن است هنگام گاز گرفتن در یک بستنی بستنی یا خوردن چیزی گرم مانند سوپ، احساس ناراحتی کنند.
صدمه به لثه و کام نرم شما می تواند باعث درد اضافی هنگام جویدن یا بلع شود.
علاوه بر ایجاد آسیب داخلی ، بولیمیا می تواند اثرات قابل ملاحظه ای طولانی مدت بر روی بدن داشته باشد. دندانها و دهان در معرض خطر عفونت و پوسیدگی است که می تواند دردناک و ناخوشایند باشد.

لیست مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا