آیا روش های طبیعی برای جلوگیری از حفره دندان وجود دارد؟

حفره ها سوراخ های کوچکی در دندان هستند که در اثر پوسیدگی ایجاد می شوند. چندین داروی خانگی می توانند از بروز این پوسیدگی جلوگیری کرده یا آن را قبل از ایجاد حفره متوقف کنند.
قشایی که مواد غذایی و باکتری ها روی دندان ها تشکیل می دهند، پلاک است. اگر پلاک برداشته نشود باعث پوسیدگی دندان خواهد شد. Streptococcus mutans نوعی باکتری شناخته شده است که در این پوسیدگی نقش دارد.

پلاک در مکانهایی مانند:

ترک ها ، چاله ها و شیارها در دندان ها
بین دندانها
در اطراف دندان های پرشده، به ویژه هنگامی که تراشه یا شکسته شوند
نزدیک به خط لثه
با گذشت زمان ، پوسیدگی به لایه داخلی دندان موسوم به عاج می رسد. در این مرحله ، یک حفره شروع به توسعه می کند.
هنگام پوسیدگی در مرحله قبل از حفره می توان از حفره با استفاده از داروهای خانگی جلوگیری کرد. این در شرایطی است که پوسیدگی باعث ایجاد سوراخ در مینای دندان شده اما هنوز به عاج نرسیده است.
پس از پوسیدگی عاج و تشکیل حفره ، درمان حرفه ای ضروری است.

آیا می توانید از حفره ها در خانه خلاص شوید؟

حفره ها را باید توسط دندانپزشک معالجه کرد تا از بروز عوارض آن جلوگیری شود.
با این وجود ، چندین داروی خانگی می توانند مینای دندان را در مرحله قبل از حفره تقویت کنند. این فرآیند به عنوان یادآور شناخته می شود و از تشکیل حفره جلوگیری می کند.
مسواک زدن دندانها دو بار در روز با خمیردندان فلوراید روشی آزمایش شده برای جلوگیری از حفره است.
نتایج یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که خمیر دندان با فلوراید بالا مینای دندان را به طور قابل توجهی سخت می کند و محافظت از دندانها را برای مبارزه با پوسیدگی لازم انجام می دهد.
با این حال ، برخی از افراد ترجیح می دهند از داروهای خانگی طبیعی استفاده کنند، نه از محصولات حاوی فلوراید. برخی از این راه حل ها شامل موارد زیر است:

1. استفاده از روغن

کشیدن روغن در سیستم باستانی داروی جایگزین به نام آیورودا سرچشمه گرفته است. این امر شامل یک قاشق غذاخوری کنجد یا روغن نارگیل در اطراف دهان برای مدت زمانی معین، سپس تف کردن آن است.
در حالی که برخی ادعاها در مورد استفاده از روغن از نظر علمی پشتیبانی نمی شوند تحقیقات نشان می دهد که می تواند سلامت دندان را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که استفاده از روغن کنجد، مقدار پلاک و باکتری را به اندازه دهانشویه کاهش می دهد.

استفاده از روغن به نوسازی مجدد مینا و جلوگیری از حفره ها کمک کند. البته برای تأیید این تأثیرات ، مطالعات بیشتری لازم است.

2. آلوئه ورا

ژل دندان آلوئه ورا ممکن است به مقابله با باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند کمک کند. براساس بررسی سال 2015 ، اثر ضد باکتریایی این ژل باعث از بین رفتن باکتری های مضر در دهان می شود.
در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است ، ژل آلوئه ورا ممکن است در مرحله قبل از حفره به بازسازی لعاب کمک کند.

3. از اسید فیتیک خودداری کنید.

اسید فیتیک در غلات و حبوبات ، مانند لوبیای قرمز یافت می شود.
اسید فیتریک ممکن است به مینای دندان آسیب برساند و برخی معتقدند قطع آن از رژیم غذایی می تواند از پوسیدگی دندان و حفره ها جلوگیری کند.
یک مطالعه از دهه 1930 حفره ها را به یک رژیم غذایی حاوی اسید فیتریک مرتبط کرد. با این حال، فقدان مدارک اخیر برای تأیید این امر وجود ندارد.
یک مطالعه 2004 نشان داد که اسید فیتیک بر جذب مواد معدنی از مواد غذایی تأثیر می گذارد. برخی از مقالات آنلاین از این مطالعه برای نتیجه گیری بیشتر استفاده می کنند. آنها پیشنهاد می کنند که اسید فیتیک همچنین ممکن است مواد معدنی موجود در مینای دندان را شکسته و منجر به پوسیدگی دندان شود. شایان ذکر است که این مطالعه در حالی که کمتر از 20 شرکت کننده شرکت داشته است، درگیر شده است.

اسید فیتیک بیشتر در غلات و حبوبات یافت می شود ، از جمله موارد زیر:

گندم
برنج
چاودار
لوبیا قرمز
لوبیا سبز
لوبیا چیتی
لوبیا
لوبیای سیاه
لوبیای پهن
تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا اسید فیتریک در مواد معدنی موجود در مینای دندان تأثیر می گذارد یا خیر.

4- ویتامین D

بررسی سال 2013 نشان داده است که مکمل های ویتامین D به کاهش چشمگیر حفره های دندان کمک می کند. این ویتامین ممکن است خاصیت معدنی داشته باشد، که به تقویت مینای دندان کمک می کند.

5- از خوردن غذاها و نوشیدنی های قندی خودداری کنید

مصرف قند از مهمترین دلایل ایجاد حفره است. شکر با باکتری های موجود در دهان مخلوط شده و یک اسید تشکیل می دهد ، که مینای دندان را از بین می برد.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می كند كه افراد با مصرف كمتر غذاهای قندی و نوشیدنی از حفره جلوگیری كنند.

6. ریشه شیرین بیان را بخورید

ریشه شیرین بیان دارای خاصیت ضد باکتریایی است که ممکن است به درمان حفره ها کمک کند.
طبق یک آزمایش 2011 ، خواص ضد باکتریایی ریشه شیرین بیان باکتریهای ایجاد حفره را هدف قرار می دهد.
یک مطالعه کوچک در همان سال نشان داد که مکیدن روی یک گل صدفی حاوی عصاره شیرین بیان ممکن است به جلوگیری از حفره ها کمک کند.

لیست مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا