سلامت دهان و دندان بر سلامت عمومی ما چه تاثیری دارد؟

سلامت دهان و دندان مهمتر از چیزیست که تصور میکنید. سلامت لثه و دندانها و به طور کلی حفره دهانی ارتباط نزدیکی با سلامت عمومی شما دارد. 

سلامت دهان و دندان

سلامت دهان پنجره ای رو به سلامتی
آیا میدانید سلامت دهان و دندان شما میتواند نکات قابل توجهی را درباره وضعیت عمومی سلامتی شما بازگو کند. بسیاری از مشکلاتی که در دهان شما ایجاد میشود میتواند بر کل بدنتان تاثیر بگذارد. درک و شناخت ارتباط نزدیک بین سلامت دهان و سلامت عمومی بدن و محافظت از سلامت دهان امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سلامت دهان

ارتباط تناتنگ سلامت دهان و دندان با سلامت بدن
دهان نیز همانند بخشهای دیگر بدن مملو از باکتریهاست که اکثر آنها بی ضرر هستند. در حالت طبیعی مکانیسم طبیعی بدن و بهداشت و مراقبتهای دهانی مانند مسواک و نخ دندان، جمعیت باکتریها را تحت کنترل نگه میدارد اما در شرایطی که بهداشت دهان به درستی رعایت نشود باکتریها از کنترل خارج میشوند و منجر به مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه میشوند.
به علاوه برخی داروها مانند داروهای ضد احتقان (دکونژستانت)، آنتی هیستامین، مسکن و دیورتیکها میتوانند جریان بزاق را کاهش دهند.
بزاق ذرات باقی مانده غذا را شسته و اسیدهای تولید شده توسط باکتریها را خنثی میکند بنابراین از هجوم میکروبها یا رشد بیش از حد آنها که منجر به بیماری میشود، جلوگیری میکند.
مطالعات نشان میدهند که باکتریهای دهان و التهاب مربوط به پریودنتیت (نوع شدید بیماری لثه)، در ایجاد برخی بیماریها نقش دارند. علاوه بر این برخی بیماریها مانند دیابت و ایدز مقاومت بدن در مقابل باکتریها را کاهش داده و باعث میشوند مشکلات دهانی تشدید شوند.
کدام بیماریها و وضعیتهای پزشکی با سلامت دهان ارتباط دارند؟
سلامت دهان میتواند بر برخی بیماریها تاثیر گذاشته و یا از آنها تاثیر بپذیرد. این بیماریها به صورت زیر هستند:
- التهاب پوشش داخلی قلب یا اندوکاردیت (Endocarditis): اندوکاردیت عفونت لایه پوشاننده قلب (اندوکاردیوم) است. اندوکاردیت معمولا زمانی اتفاق می افتد که باکتریها یا میکروبهای دیگر از بخشهای دیگر بدن مانند دهان وارد جریان خون شده و قلب میرسند.
- بیماری قلبی عروقی (Cardiovascular ) : برخی تحقیقات نشان میدهند که بیماری قلبی، انسداد عروق و سکته مغزی با التهاب و عفونت حاصل از باکتریهای دهان ممکن است ارتباط داشته باشند.
- مشکلات بارداری و تولد: پریودنتیت با زایمان زود رس و وزن کم کودک هنگام تولد ارتباط دارد.
- دیابت: دیابت مقاومت بدن در مقابل عفونت را کاهش میدهد و لثه را در خطر بیماری قرار میدهد. بیماری لثه در افراد مبتلا به دیابت بیشتر و شدیدتر است. تحقیقات نشان میدهند افرادی که بیماری لثه دارند کنترل قند خونشان سخت تر است.
- ایدز / اچ آی وی: مشکلات دهانی مانند ضایعات دردناک مخاطی در افراد مبتلا به ایدز بیشتر است.
- پوکی استخوان: پوکی استخوان که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوانها میشود با تحلیل و پسروی استخوان پریودنتال و از دست دادن دندان ارتباط دارد.
- بیماری آلزایمر: از دست دادن دندان پیش از 35 سالگی یک فاکتور خطر بیماری آلزایمر به شمار می آید.
- : وضعیتهای دیگر: بیماریها و وضعیتهای دیگری که ممکن است با سلامت دهان ارتباط داشته باشند سندرم شوگرن (اختلال سیستم ایمنی که موجب خشکی دهان میشود) و اختلالات خوردن هستند.
به علت ارتباط این بیماریها و سلامت دهان در صورتی که هر دارویی مصرف میکنید یا تغییری در سلامت عمومی خود مشاهده کرده اید به خصوص اگر اخیرا بیماری داشته اید یا بیماری مزمنی مانند دیابت دارید، این موضوع را حتما به اطلاع دندانپزشک برسانید.

چگونه از سلامت دهان خود محافظت نمایم؟

چگونه از سلامت دهان خود محافظت نمایم؟

برای محافظت از سلامت دهان، هر روز بهداشت دهان را رعایت کنید:
- حداقل دو بار در روز مسواک بزنید
- هر روز نخ دندان بکشید
- رژیم غذایی سالم داشته باشید و میان وعده های خود را محدود کنید
- هر سه تا چهار ماه یا زودتر مسواک خود را در صورتی که موهای آن خراب شده است، عوض کنید
- مرتبا به دندانپزشک برای چکاپ مراجعه کنید

حافظت از سلامت دهان

دکتر کیخا - دندان پزشکی هاجر