شش چیز شگفت آور که می تواند دندان های شما را خراب کند

گاهی تمام تلاش خود را می کنید تا دندان های خود را سالم نگه دارید. روزانه دو بار مسواک بزنید، از خمیر دندان مناسب استفاده کنید و البته همیشه نخ دندان بکشید. به طور قطع تلاش می کنید تا با مراقبت های دهان و دندان، قربانی پوسیدگی نشوید.
اما آیا می دانید مواردی وجود دارد که می تواند به دندان های شما آسیب برساند بدون اینکه حتی متوجه شوید؟ در این مقاله لیستی از شش مورد شگفت آور که می تواند به دندان آسیب برساند را برای شما جمع آوری کرده ایم:

1.غذای اسیدی و چسبنده

همه می دانند که آب نبات مواد غذایی خوبی برای دندان نیست، اما آیا می دانید که برخی آن غذاهای سالم نیز می توانند به دندان شما آسیب برساند؟ امروزه افراد زیادی انواع آب میوه ها، اسموتی میوه و سبزیجات را مصرف می کنند بدون اینکه از اثرات سوء آن بر روی دندان، خبری داشه باشند. میوه ها و سبزیجات مملو از ویتامین ها و مواد معدنی بوده اما بسیار اسیدی و حاوی قند نیز هستند!
اگر علاقه مند به آب میوه ها هستید، ، کافی است بعد از آن مقدار زیادی آب آشامیدنی بنوشید. این کار به شستشوی دهان و خلاص شدن از شر قندهایی که ممکن است به دندانهای شما آسیب برساند، کمک می کند.
یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای دندان ها، میوه های میوه خشک شده است. این به این معنی نیست که این گونه مواد سالم نیستند و یا خوردن آن توصیه نمی شود، اما حقیقت این است که میوه خشک چسبنده است و این بدان معنی است که می تواند روی دندان های شما آویزان شود و در آنجا شکسته شود. این مواد چسبناک اسیدهایی را تشکیل می دهد که می توانند به سرعت به دندان شما آسیب برسند. حتماً بعد از خوردن میوه های خشک، آب بنوشید و دهان خود را به خوبی بشویید.

2.گاز گرفتن هر چیز دیگری غیر از غذا

شاید دندان های سختی داشته باشید ولی کاربردی جز گاز زدن به مواد غذایی ندارد. از دندان های خود برای چیز دیگری استفاده نکنید. جویدن ناخن یا گاز زدن هر چیزی غیر از مواد خوراکی آن هم از نوع نرم، می تواند منجر به آسیب های جدی به دندان شود.
یخ را جویدنی نیست. اینکار می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، اما بسیار آسیب زننده است. یخ سخت است و می تواند به مینای دندان صدمه بزند یا حتی باعث از بین رفتن کامل آن شود.

3.مسواک زدن بیش از حد

زیاده روی کردن در مسواک زدن هم می تواند مضر باشد. مسواک زدن با فشار زیاد با یک مسواک سخت و محکم می تواند مینای دندان را از بین برده و همچنین منجر به آسیب به لثه ها شود.
با یک مسواک نرم روزانه دوبار دندان های خود را مسواک بزنید. لازم نیست به سختی آن را فشار دهید، به آرامی روی دندان های خود بکشید. به یاد داشته باشید که سطح آن را تمیز کنید و برای بین دندان ها از نخ دندان کمک بگیرید.

4.کافئین و الکل را کم کنید

کافئین می تواند دهان را خشک کند و یک دهان خشک نیز در برابر پوسیدگی آسیب پذیر است زیرا بزاق، دهان را شستشو می دهد. بدون شستشوی بزاق، باکتری می تواند به دندان شما آسیب برساند.
قهوه و چای اثرات منفی بر روی دندان ها دارند. از طرفی شما می توانید به سادگی چای را با شکر کمتری مصرف کنید یا بعد از نوشیدن آن دهان خود را بشویید.
این اثرات مضر در مورد به الکل بیشتر است. منظور ما این نیست که یک دندانپزشک کلیشه ای سخت گیر باشیم، اما الکل جریان ترشح بزاق به دهان را کاهش می دهد. همانطور که ذکر شد بدون بزاق دهان در برابر پوسیدگی آُسیب پذیر است. نوشیدنی های سنگین همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را نیز افزایش دهد.
اگر لازم است هوشمند بنوشید و البته بعد از آن آب زیادی مصرف کنید.

5.استفاده مواد مخدر

خوب ، ممکن است این یک جای تعجب نداشته باشد. استفاده از مواد مخدر به ریزش دندان و پوسیدگی منجر می شود. معروف ترین مقصر البته متامفتامین است. این به این دلیل است که مواد به طور جدی دهان شما را بیرون می کشد، تصور کنید غدد بزاقی شما در حال کشمش است. بعد از تبدیل شدن غدد بزاقی به گرد و غبار، دندانهای شما شروع به پوسیدگی از طریق باکتری ها می کنند و فرسایش مینای دندان رخ می دهد.

6. غفلت از بهداشت

مجدداً، ما می دانیم که واقعاً جای تعجب ندارد که غفلت از بهداشت منجر به آسیب به دندان شود اما از دسته مواردی است که باید آن را در این مقاله بگنجانیم. بدیهی است، خوب است که از دندان های خود مراقبت خوبی داشته باشید اما مسئله با غفلت همراه است. اگر می دانید مشکلی وجود دارد، به طور مثال لثه متورم یا دندان حساس دارید اما هرگز به دندانپزشک مراجعه نمی کنید، منتظر یک فاجعه دندانی باشید.
آنچه که شاید به عنوان یک حفره کوچک شروع می شود، می تواند به سرعت در ریشه دندان پخش شده و آسیب جدی به بار آورد. به طور مثال باعث از بین رفتن ریشه کانال یا حتی از بین رفتن کامل دندان شود. حتی اگر چیزی را حس نکردید، هر چند وقت یکبار به پزشک مراجعه و مشکلات احتمالی را بررسی کنید.

لیست سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا