هیچ وقت برای مراقبت های دهان و دندان دیر نیست

بیشتر افرادی که از مرافب های دهان و دندان دور شده اند، دچار پوسیدگی یا بیماری های پریودنتال(بیماری لثه) می شوند. هر دو این بیماری ها می توانند دردناک باشند و باعث ریزش دندان ها شوند. همچنین اگر باکتری ها از دهان خارج نشوند، می توانند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازند و مشکلاتی در سایر قسمت های بدن ایجاد کنند.
باکتری های موجود در زیر لثه با دسترسی به خط خون می توانند علاوه بر دردناک بودن، منجر به بیماری های تنفسی مثل ذات الریه، سکته های قلبی و ... شوند. MRSA یا استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین ، یک باکتری مقاوم در برابر انواع داروهایی است که می تواند جریان خون و لایه های قلب را آلوده کند.
اگر در سال های ابتدایی زندگی خود به دلیل بی توجهی یا استفاده ی نادرست از دندان های خود، مقصر هستید. اگر به طور منظم مسواک نزده اید، مصرف دخانیات داشته اید، نوشیدنی های کافئین دار و غیره استفاده کرده اید، ممکن است هنگام لبخند زدن حس ناخوشایندی داشته باشید.
اگر دندان های شما زرد هستند یا حساسیت شدید به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد دارید، هرگز دیر نیست که با منظم کردن بهداشت دهان و دندان به صورت روزمره، وضعیت دندان های خود را بهبود بخشید.
لبخد شما اولین چیزی است که افراد در مواجهه با شما آن را می بینند. به طور حتم بهبود وضعیت دندان ها تاثیر زیادی بر نحوه ی تعامل با دیگران خواهد داشت.
به خاطر داشته باشید که حداقل 2 تا 3 بار در روز به طور کامل مسواک بزنید. همچنین حتما، حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. با کمی تمرین و مراقبت های منظم و خانگی می توانید دندان های زیبایی داشته باشید.
از نوشیدنی های کافئین دار و خوراکی های قندی بپرهیزید و بلافاصله بعد از خوردن این نوع خوراکی ها دهان خود را آب بکشید و در صورت امکان مسواک بزنید. مصرف دخانیات را به حداقل برسانید. دخانیت یکی از علل اصلی زردی دندان هاست.
مسواک زدن و نخ دندان به صورت روزانه باعث می شود که باکتری ها و غذاهای باقی مانده در دهان خارج شود و تنفس مطبوعی داشته باشید. همچنین بهتر است از زبان شور نیز استفاده کنید. چرا که زبان نیز می تواند محل تجمع میکروب های دهانی باشد.
مسواک در شب، قبل از خواب از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید. باکتری های دهان در شب تجمع کرده و عامل اصلی هالیتوز(بوی بدن دهان) می شوند.