چگونه می توان از فرآيند پوسیدگی دندان جلوگیری کرد؟

حفره هایی که در دندان ایجاد می شود، نتیجه ی فرآنید پوسیدگی دندان است که مرور زمان اتفاق می افتد. برای جلوگیری از این حفره ها می توانید روند پوسیدگی دندان را قطع و یا معکوس کنید.

در درون دهان ما چیست؟

دهان ما پر از باکتری است. صدها نوع مختلف از انواع باکتری ها در دندان ها، لثه ها، زبان و سایر نقاط دهان ما زندگی می کنند. بعضی از این باکتری ها مفید هستند. اما برخی از آن ها می توانند مضر باشند، مانند مواردی که در روند پوسیدگی دندان نقش دارند.
پوسیدگی دندان نتیجه ی عفونت با انواع خاص باکتری هایی است که از مواد قندی و اسیدی موجود در خوراکی ها حاصل م یشود. با گذشت زمان این ها می توانند در دندان حفره ایجاد کنند.
انواع مواد خوراکی حاوی شکر یا نشاسته مانند شیر، نان، کوکی ها، آب نبات، نوشابه، آب میوه و ... باعث می شود باکتری ها از قند آن برای تولید اسید استفاده کنند. این اسید ها سطح بیرونی مینای دندان را از بین می برند.
مینای دندان با استفاده از مواد معدنی از بزاق و فلوراید حاصل از خمیر دندان و یا دیگر منابع، خود را ترمیم می کند.
اگر روند پوسیدگی دندان ادامه یابد، مواد معدنی بیشتری از بین می روند و با گذشت زمان مینای دندان ضعیف شده و حفره تشکیل می شود. حفره آسیب دائمی است که دندان پزشک با پر کردن آن را ترمیم می کند.

چگونه می توانیم دندان ها را از شر پوسیدگی ایمن نگاه داریم؟

فلوراید ماده معدنی است که می تواند از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کند. حتی می تواند پوسیدگی زودرس را متوقف یا معکوس کند.
برای دریافت فلوراید می توانید از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. همچنین ژل فلوراید یا لاک آن را می توانید روی سطح دندان بمالید. قرص های فلوراید استفاده کنید.
علاوه بر فلوراید رژیم غذایی که در طول روز به آن پایبند هستید نیز در این مورد کمک کننده است. اگر تمام طول روز مواد خوراکی مصرف کنید که حاوی شکر یا نشاسته باشند، باکتری های موجود در دهان از قند و نشاسته برای تولید اسید استفاده می کنند. این اسید ها مینای دندان را دچار پوسیدگی خواهند کرد. هر چند بزاق دهان می تواند به این حمله اسیدی کمک کند، اما اگر در طول روز به طور مکرر غذاها و نوشیدنی های حاوی نشاسته بخوریم، حملات مکرر اسیدی، باعث می شود که دندان مواد معدنی خود را از دست بدهد و در نهایت دچار حفره شود.
می توانید با کم کردن تعداد میان وعده هایی مانند انواع کوکی ها، نوشابه، نوشیدنی های حاوی کافئین، آب نبات، آب میوه های حاوی قند بالا و ... از تعداد حملات اسیدی به دندان ها، بکاهید و به دندان ها فرصتی برای ترمیم بدهید.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا