آیا بیماری های دندان باعث دیگر مشکلات سلامت بدن نیز می شود؟

مراقب از دندان ها در مقابل مشکلات دهان ودندان، نه تنها منجر به داشتن دندان های سالم می شود، بلکه می تواند سلامت تمام بدن را بهبود بخشد. جالب است بدانید که برخی از مشکلات دندانی منجر به سایر مشکلات بهداشتی از جمله بیماری های قلبی و دیابت می شود.

حال این سوال پبش می آید که سلامت دندان چگونه به سلامت قلب منجر مرتبط می شود؟

مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان، زمانی اتفاق می افتد که کلنی های باکتری در دهان ایجاد شده و به دندان ها و لثه ها حمله کنند. در افراد مبتلا به بیماری های لثه که سبب لقاح خونریزی شده اند، باکتری های مشابه می توانند به جریان خون منتقل شده و از آن طریق به دیگر بخش های بدن انتقال یابند. باکتری های دهان که در پلاک یافت می شوند، شریان ها را مسدود می کنند. از این رو دانشمندان معتقدند که بهداشت ضعیف دندان می تواند فرد را در معرض خطرات حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی، قرار دهد.

بیماری لثه، دیابت و سایر مشکلات سلامتی ناشی از بیماری های دندان

بیماری های دهان و دندان در دیابت تاثیر گذار است. این یک وضعیت جدی است که بدن توانایی حذف شکر از خون را از دست می دهد. بیماری لثه باعث التهاب بافت لثه می شود که بدن را در استفاده از انسولین برای کاهش قند خون برای ایمنی بدن، دچاراشکال می کند. بدتر از همه قند خون بالا احتمال ابتلا به عفونت های دهان را افزایش می دهد که منجر به التهاب بیشتر می شود. اگر شما دچار دیابت هستید، تمرکز بر بهداشت دهان و دندان به خودی خود می تواند به کنترل دیابت کمک کند.

مشکلات دندان برای سلامت زنان باردار خطرناک است

زنان باردار، نه تنها باید سطح ذخیره ویتامین را در بدن چک کنند، بلکه به طور مرتب باید به دندان پزشک مراجعه کرده و سلامت دندان های خود را بررسی کنند. اثرات هورمونی حاملگی می تواند مشکلات دندان را بدتر کند و عفونت و التهاب ناشی از بیماری های صمغی نیز می تواند خطر نارسایی و زودرسی نوزادان را افزایش دهد. از این رو حفظ سلامت دهان و دندان در هنگام بارداری برای محافظت از شما و کودک شما، ضروری است.
با توجه به موارد ذکر شده، مشخص می شود که سلامت دندان ها نه تنها برای داشتن لبخندی زیبا، ضروری است، بلکه عدم سلامت دندان دیگر بخش های بدن را نیز در معرض خطر بیماری های جدی قرار می دهد. برای محافظت از دندان ها، از مسواک، نخ دندان و مراجع به پزشک به صورت منظم، غافل نشوید.