%ق ظ، %02 %187 %1395 ساعت %07:%مهر

وارنیش فلوراید چه اثری بر روی دندان ها دارد و فواید آن برای دندان ها چیست؟

نوشته شده توسط دکتر کیخا - دندانپزشکی هاجر
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

وارنیش فلوراید برای دندانها چه فوایدی دارد و اثر آن بر دندان ها چیست؟

وارنیش فلوراید

داشتن لثه و دندانهای سالم برای حفظ سلامت دهان و سلامت بدن در تمام طول عمر لازم است. به همین علت پزشکان و دندانپزشکان بر رعایت بهداشت دهان و دندان حتی پیش از بیرون زدن دندانها تاکید میکنند.

تحقیقات نشان داده اند که پوسیدگی دندان و عفونت لثه با بسیاری از بیماریهای بدن مرتبط هستند. از زمانی که اولین دندان شیری کودک از لثه بیرون میزند، پزشک توصیه میکند وارنیش فلوراید در مطب دندانپزشکی برای او استفاده شود تا از بروز پوسیدگی دندان کودک جلوگیری شود

 وارنیش فلوراید 2 تا 4 مرتبه در سال کافی است. با این حال تعداد دفعات درمان وارنیش فلوراید بستگی به احتمال پوسیدگی دندان در کودک دارد. وارنیش فلوراید در مطب دندانپزشکی انجام میشود.

 

وارنیش فلوراید چیست؟

وارنیش فلورایدچیست

وارنیش فلوراید (Fluoride varnish ) یک درمان دندانپزشکی است که به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک میکند، فرایند آن را کند میکند و یا مانع از بدتر شدن وضعیت پوسیدگی میگردد. وارنیش فلوراید از فلوراید ساخته میشود. فلوراید یک ماده معدنی است که مینای دندان (سطح بیرونی دندان) را تقویت و محکم میکند.

به خاطر داشته باشید درمان فلوراید نمیتواند به تنهایی مانع از پوسیدگی و کرم خوردگی دندانها شود. این درمان در شرایطی در پیشگیری از پوسیدگی دندان موفق است که کودک بهداشت دهان خود را کامل رعایت کند به این معنی که مرتبا دندانهای خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک زده و نخ دندان بکشد و رژیم غذایی سالم داشته باشد.

 

عوارض جانبی و خطرات وارنیش فلوراید

استفاده از وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید بی خطر و ایمن است و در سرتاسر دنیا مورد استفاده دندانپزشکها قرار دارد تا از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری شود.

تنها مقدار کمی از این ماده در هر جلسه درمان استفاده میشود و احتمال بلعیدن آن بسیار کم است. همچنین این ماده به سرعت به دندانها مالیده شده و سخت میشود و پس از چهار تا دوازده ساعت با مسواک شسته میشود.

برخی برندهای وارنیش فلوراید باعث زرد شدن دندانها میشوند و برخی دیگر رنگ دندانها را کدر میکنند. با این حال رنگ دندانها پس از شستن فلوراید به حالت طبیعی باز میگردد بنابراین جای نگرانی نیست. برای بیشتر کودکان طعم آن خوشایند است.

 

وارنیش فلوراید چگونه استعمال میشود؟

وارنیش فلوراید برای کودکان

برای استعمال وارنیش فلوراید آن را با مسواک کوچکی در سطوح جلویی و کناری هر دندان می مالند. این ماده به سطح دندان چسبیده و در هنگام تماس با بزاق سخت میشود. کودک ممکن است حضور وارنیش سخت شده را با زبان خود احساس کند اما نمیتواند آن را کنده و جدا کند.

استعمال وارنیش فلوراید هیچ دردی ندارد اما کودکان کم سن ممکن است پیش از درمان یا در حین آن به گریه بیفتند. خوشبختانه جلسه درمانی تنها چند دقیقه طول میکشد. اتفاقا مالیدن وارنیش فلوراید به دندانها در هنگام گریه کودک راحت تر است چون دهان او باز میشود.

بلافاصله پس از استعمال آن کودک میتواند هر چه به راحتی غذا بخورد. اما توجه داشته باشید تنها مایعات و غذاهای نرم و خنک یا گرم (نه داغ) میتوانید به او بدهید.

 حداقل باید بگذارید چهار تا شش ساعت مواد روی دندان بمانند و در این مدت مسواک یا نخ دندان نکشید. گاهی ممکن است دندانپزشک توصیه کند تا صبح روز بعد مسواک یا نخ دندان کودک را به تعویق بیندازید. هنگام شستشوی دهان به کودک یاداوری کنید آب داخل دهانش را بیرون تف کند. 

تماس با ما

خواندن 8383 دفعه