نحوه مراقبت از براکت ارتودنسی

ارتودنسی دندان که یکی از روش های درمان برای زیبایی و مرتب سازی دندان ها می باشد، درمانی با مراحل پیچیده است. پیچیده ترین بخش که مربوط به دندانپزشک می باشد و بخش پیچیده ی دیگر آن نحوه مراقبت از ارتودنسی است. ما در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با بخش های مختلف ارتودنسی و بخش های مختلف سیم براکت آن آشنا کنیم سپس نحوه مراقبت از براکت ارتودنسی را به طور کامل به شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید.


آشنایی با بخش های مختلف سیم براکت ارتودنسی


1- نگین براکت: نگین براکت قطعات کوچک مربعی شکل هستند که به سطح دندان ها چسبانده می شوند. عملکرد نگین براکت همچون دستگیره ای است که برای گرفتن و کشیدن دندان ها استفاده می شود. نگین های براکت یا در بخش جلویی دندان ها نصب می شوند و یا به سطح پشتی دندان ها، تا درمعرض دید قرار نگیرند.
2- سیم ارتودنسی: این نوع سیم یک نوع سیم فلزی نازک است که از بین نگین های براکت عبور کرده و آن ها را به یکدیگر وصل می کند. در حالت کلی اگر بخواهیم وظیفه این بخش را شرح دهیم باید بگوییم که سیم ارتودنسی وظیفه کشیدن دندان ها و اعمال نیرو به آن ها را برعهده دارد.
3- الاستیک: الاستیک یکی از انواع حلقه کشی است که در براکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. الاستیک معمولا به یک نگین براکت در فک بالا و به یک نگین براکت دیگر در فک پایین متصل می شود که دلیل این اتصال این است که موقعیت دندان های دو فک را نسبت به هم اصلاح کند و به مشکلات موجود در فک و دندان ها کمک کند. این نکته قابل ذکر است که حلقه کشی خاصیت خود را زود از دست می دهد بنابراین نیاز است مرتباً عوض شود.
4- لیگاچور: لیگاچور از انواع دیگر حلقه کشی است که دور نگین براکت ها قرار می گیرد تا سیم ارتودنسی را به آن متصل نگه دارد.
5- فنرمارپیچی: این فنر در اطراف سیم ارتودنسی در فاصله بین دو دندان قرار می گیرد تا بین آن ها فاصله ایجاد نشود.
6- حلقه فلزی: این حلقه یک نوع سیم حلقوی است که همانند یک کمربند دور دندان آسیاب بزرگ قرار می گیرد و نگین براکت و بخش های دیگر به آن متصل می شوند.
7- زنجیر پلاستیکی: این نوع زنجیرها مجموعه ای از حلقه های کشی متصل به یکدیگر هستند که از آن ها به جای لیگاچور استفاده می شود و دلیل استفاده از این زنجیرها برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین دندان ها می باشد.
8- قلاب: برخی از نگین های براکت که قرار است حلقه کشی به آنها وصل شود، حاوی زایده ای برای نگه داشتن الاستیک هستند که به آن قلاب گفته می شود.
کلینیک دندانپزشکی هاجر یکی از بهترین ها در زمینه ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت دندان و ... می باشد برای مشاوره و رزرو وقت می توانید با شماره های 02166928546، 02166925382 و یا 09904491254 تماس بگیرید.


روش هایی برای مراقبت از براکت ارتودنسی


بعد از انجام ارتودنسی، اگر می خواهید خروجی درمان بدون مشکل و صحیح باشد باید مراقبت های لازم در طی درمان را به درستی انجام دهید. بسیاری از افراد در طی درمان به براکت های خود ضربه می زنند که سبب می شود یا براکت دچار مشکل شود و یا اینکه نگین ها از براکت جدا شده و یا شل شوند. در حالت کلی مراقبت نامناسب در طی درمان ارتودنسی سبب خرابی و پوسیدگی دندان ها، عفونت لثه ها و یا ایجاد مشکلاتی برای تجهیزات ارتودنسی می شود به همین دلیل ما در این بخش قصد داریم برخی از روش های مراقبت از براکت ارتودنسی را به شما شرح دهیم.
برخی از روش هایی که برای مراقبت از ارتودنسی باید رعایت شود به شرح زیر می باشد:
1- رعایت بهداشت دهان: رعایت بهداشت دهان یکی از مهم ترین مسائل در مراقبت ارتودنسی می باشد. فردی که ارتودنسی دندان انجام داده است باید در روز حداقل دوبار و بعد از صرف غذا، دندان های خود را مسواک بزند و هم چنین باید براکت ها را هم تمیز کند زیرا اگر ذراتی از غذا در بین دندان ها و یا براکت ها بماند سبب ایجاد پلاک و جرم شده و درنهایت عفونت لثه ها را در پی دارد که مشکلاتی از این قبیل طول درمان ارتودنسی را طولانی می کنند.
2- در طی درمان ارتودنسی باید مراقب چیزهایی که می خورید باشید. مثلاً در مصرف قند و نشاسته در صورتی که ذره ای از آن ها در اطراف نگین های براکت جمع شود سبب تغییر رنگ دندان ها و از بین رفتن مینای دندان ها می شود. هم چنین نباید مواد غذایی سفت و یا چسبناک استفاده کنید زیرا این مواد مشکلاتی برای براکت ها به وجود می آورد مثلاً امکان دارد براکت شل و یا شکسته شود.
3- چکاپ به موقع: در طی طول درمان خود، حتما به موقع برای چکاب حاضر شوید زیرا رعایت نکردن این قضیه سبب پسرفت درمان شما می شود. شما با چکاب از وضعیت سلامت لثه، دندان ها، براکت ها و ... مطمئن می شوید.