رابطه مستقیم بیماری لثه با کرونا

تحقیقات جدید بین شدت بیماری کرونا و بیماری لثه، ارتباط پیدا کرده است.

افراد با رعایت بهداشت قوی دهان و دندان می توانند خطر پریودنتیت را کاهش دهند.

یکی از نکات جالب توجه در مورد کرونا، دامنه گسترده نتایج آن در افرادی است که به این بیماری مبتلا می شوند. یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه مک گیل در مونترال، کانادا، ارتباطی بین لثه ها با التهاب و عفونت و عوارض COVID-19 و مرگ را نشان می دهد.

این مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به پریودنتیت 8.8 برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از COVID-19 هستند.

بهداشت دهان و دندان در پیشگیری و مدیریت عوارض COVID-19 اهمیت دارد. بین پریودنتیت و نتیجه بیماری ارتباط بسیار قوی وجود دارد.

پریودنتیت اصطلاح بالینی عفونت جدی ناشی از تجمع باکتری ها بین دندان ها و لثه ها است. بدون درمان، می تواند باعث آبسه دردناک و حرکت دندان شود، به دندان آسیب برساند و استخوان فک زیرین را از بین ببرد.

افراد ممکن است با رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله نخ دندان کشیدن روزانه، مسواک زدن و حفظ برنامه معاینات منظم دندانپزشکی، از پریودنتیت جلوگیری کنند.

پریودنتیت به عنوان یک عامل خطر برای تعدادی از بیماری های دهان و سیستم شناخته شده است. دانشمندان همچنین ارتباطی بین این بیماری و بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های تنفسی پیدا کرده اند.

همچنین ارتباطاتی بین بیماری لثه و افزایش خطر عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی و نرخ پایین تولد جنین وجود دارد.

پریودنتیت باعث التهاب لثه می شود و در صورت عدم درمان، التهاب می تواند به بدن منتقل شود.

محققان گزارش کردند که پریودنتیت شایع ترین بیماری دندان در کانادا است و از هر 10 نفر 7 نفر در دوره ای از زندگی خود را مبتلا می کنند.

ما باید آگاهی از این بیماری را افزایش دهیم و بیشتر تلاش کنیم تا سلامت پریودنتال را حفظ کنیم ، خصوصاً در این بیماری همه گیر جهانی.

مشاهده خدمات دندانپزشکی دکتر کیخا