خدمات رایج در دندانپزشکی

باندینگ

درمانی است که می تواند برای ترمیم دندان های خراب ، بریده ، شکستگی یا تغییر رنگ یافته یا برای کاهش فاصله بین دندان ها استفاده شود. برای این روش ، یک دندانپزشک رزین کامپوزیت - نوعی پلاستیک - را با خمیر مخلوط می کند ، سپس مخلوط را برای سفید شدن یا مطابقت با رنگ دندان های شما رنگ می کند. چندین لایه رزین روی هر دندان قرار می گیرد. هر لایه زیر نور ماورا بنفش یا لیزر سخت می شود. مراحل نهایی شامل شکل دادن و صیقل دادن مواد رزین است تا دندان تمام شده طبیعی و صاف به نظر برسد.

از پیوند می توان برای ایجاد دندان های مسن نیز استفاده کرد تا دندان های جوانتر به نظر برسند. باندینگ برای افراد در هر سنی از جمله کودکان گزینه مناسبی است ، زیرا با رشد دندان می توان رزین را تعویض کرد.

ارتودنسی

براکت دندان وسیله ای است که برای اصلاح تراز بندی دندان ها و مشکلات مربوط به گزش (از جمله آندربایت ، اوربایت و ...) استفاده می شود. براکت ها با اعمال فشار مداوم بر روی دندان ها، دندان ها را صاف می کنند.

پل ها و کاشت ها

پل ها و ایمپلنت ها دو روش برای جایگزینی دندان یا دندانهای از دست رفته هستند. بریج ها دندانهای کاذبی هستند که توسط دندانهای همسایه در جای خود لنگر می اندازند. این پل از دو تاج روی دندانهای لنگر انداخته شده به همراه دندان کاذب در مرکز تشکیل شده است. ایمپلنت های دندانی ریشه های مصنوعی هستند که برای حمایت از دندان های جایگزین استفاده می شوند.

تاج و کلاه

تاج یا کلاه پوششی است که روی دندانی قرار می گیرد که در اثر پوسیدگی ، شکسته ، بد رنگ یا بد شکل آسیب دیده است. این توسط دندانپزشک شما تهیه می شود و معمولاً برای انجام آن به بیش از یکبار مراجعه نیاز دارید.

یک تاج را می توان از اکریلیک ، فلز ، پرسلان یا پرسلن چسبیده به فلز تهیه کرد. تاج های تمام چینی بیشتر به دندان های طبیعی شما شباهت دارند و بنابراین معمولاً برای دندان های جلویی استفاده می شوند ، در حالی که چینی که به فلز متصل شده است برای تاج های پشت دهان محکم تر و بهتر است. بعضی اوقات به دلیل استحکام فلز ، از تاج های تمام فلزی برای دندان های پشتی استفاده می شود.

برای آماده سازی دندان برای تاج ، ابتدا دندان با بی حسی منجمد می شود ، و سپس پایین می رود تا درپوش روی آن قرار گیرد. برداشتی از دندان و لثه ایجاد می شود و یک کلاهک موقتی روی دندان نصب می شود تا زمانی که تاج دائمی آماده شود. در ویزیت بعدی شما ، دندانپزشک درپوش موقت را برداشته و تاج را روی دندان سیمان می کند. تاج از نزدیک با رنگ و شکل دندان های طبیعی شما مطابقت دارد.

استخراج

ممکن است نیاز به کشیدن دندان به شدت آسیب دیده باشد. برای درمان ارتودنسی نیز ممکن است لازم باشد دندان های دائمی برداشته شوند.

دندان مصنوعی

پروتزهای مصنوعی دستگاه های مصنوعی هستند که جایگزین دندان های از دست رفته می شوند. دو نوع پروتز وجود دارد - جزئی و کامل. از پروتزهای کامل معمولاً "دندانهای کاذب" یاد می شود.

پر کردن

در پرکردگی و ترمیم دندان از مواد ترمیمی برای ترمیم دندان استفاده می شود که به دلیل حفره یا ضربه آسیب دیده است.

جراحی لثه

بیماری پریودنتال یا لثه عفونی است که روی لثه و استخوان فک تأثیر می گذارد و می تواند منجر به از بین رفتن لثه و دندان شود. دو مرحله عمده وجود دارد - التهاب لثه و پریودنتیت. التهاب لثه نوع خفیف و برگشت پذیر است. بیماری پریودنتال اغلب شدیدتر است. در برخی موارد ، برای معکوس کردن تأثیر بیماری ، به جراحی لثه نیاز خواهد بود.

معاینه سرطان دهان
سرطان دهان از سلول های دهان ، زبان یا گلو شروع می شود. غربالگری سرطان دهان معمولاً بخشی معمول از معاینه دندان است. در این معاینه ، دندانپزشک احساس توده ها یا تغییرات نامنظم بافتی در گردن ، سر ، صورت و داخل دهان شما را خواهد داشت. دندانپزشک همچنین به دنبال زخم یا تغییر رنگ بافت در دهان شما خواهد بود.

کانال ریشه

کانال های ریشه بیماری ها یا دندان های فرسوده را درمان می کنند. هنگامی که دندان آسیب دید ، ترک خورده یا پوسیده شد ، لازم است دندان باز شود و بافت آلوده در مرکز آن تمیز شود. سپس این فضا پر شده و دهانه آن مهر و موم می شود. نگه داشتن دندان به جلوگیری از رانده شدن خارج از خط دندان های دیگر و ایجاد مشکلات فک کمک می کند. پس انداز یک دندان طبیعی از جایگزینی آن با یک دندان مصنوعی جلوگیری می کند. در مورد هر گونه نگرانی یا سوال با دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان صحبت کنید.

سیلانت

سیلانتهای دندان که معمولاً روی سطح جونده دندان قرار می گیرند ، به عنوان سدی در برابر باکتری های پوسیدگی عمل می کنند. غالباً ، درزگیرها روی دندانهای پشتی ، مثلاً دندانهای پرمولر و مولر قرار می گیرند.

سفید کردن دندان ها

دندان ها با افزایش سن به طور طبیعی تیره می شوند ، ممکن است توسط غذاهای مختلف تغییر رنگ در آنها ایجاد شود.

روکش

ونیرها از جنس چینی هستند که به دندان ها متصل می شوند. آنها برای ترمیم دندان های خرد شده ، خراب یا لکه دار استفاده می شوند و ممکن است در بسته شدن شکاف بین دندان ها کمک کنند. با کمی کانتورینگ ، روکش ها نیز ممکن است دندان هایی را که کمی شلوغ یا روی هم قرار دارند اصلاح کنند. اگر دندان های شما با افزایش سن تغییر رنگ داده اند ، یک روکش ممکن است ظاهر آنها را بهبود بخشد.

از ونیرها می توان به دلایل زیبایی به جای تاج استفاده کرد که بیشتر برای دندانهای آسیب دیده یا خراب استفاده می شود. مینای دندان برای قرار گرفتن روکش باید کمی تراشیده شود.

آماده سازی روکش ها اغلب به استفاده از بی حس کننده موضعی نیاز دارند و بسته به رنگ و سایه ، ممکن است بیش از یک قرار ملاقات با پزشک این کار طول بکشد.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا