چرا لکه های سفید روی دندانهایم وجود دارد؟

دندان های سفید می توانند نشانه سلامت عالی دندان باشند و برخی افراد هر کاری می توانند انجام می دهند تا لبخند خود را تا حد ممکن سفید نگه دارند. اما گاهی اوقات، تغییر رنگ مانند لکه های سفید روی دندان ایجاد می شود. این سایه سفید با بقیه دندان های شما متفاوت است و برخی افراد این مسئله را آزار دهنده می دانند. لکه های سفید روی دندان ها ممکن است نشانه پوسیدگی باشد، بنابراین شناسایی علت مهم است.

دلایل ایجاد لکه های سفید روی دندان ها


لکه های سفید معمولاً به بیش از یک علت روی دندان شما ایجاد می شود. دندانپزشک می تواند دلایل خاصی را توضیح دهد ، و سپس بهترین روش برای درمان بیماری شما را تعیین می کند. علل شایع عبارتند از:

1. رژیم غذایی

خوردن بیش از حد غذاهای اسیدی باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان های شما می شود. این به این دلیل است که غذاهای بسیار اسیدی مینای دندان شما را از بین می برد. این لایه خارجی دندانهای شما را در برابر آسیب محافظت می کند.
رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند همچنین باعث تشکیل پلاک های اسیدی می شود که می تواند مینا را فرسایش دهد. غذاها و نوشیدنی های اسیدی شامل سودا و برخی میوه ها مانند لیمو ، پرتقال و گریپ فروت است.
ریفلاکس اسید محرک دیگری است زیرا در معده ، گلو و دهان اسید ایجاد می کند. با خراب شدن مینای دندان شما ممکن است علائم دیگری مانند حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم را تجربه کنید.

2. فلوروز

فلوراید باعث تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی می شود، اما مقدار زیاد فلوراید در دندان های در حال رشد می تواند نتیجه عکس داشته باشد و باعث پوسیدگی و تغییر رنگ شود. این ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که کودکان بیش از حد نوشیدنی های حاوی فلوراید مصرف کنند یا خمیر دندانهای حاوی فلوراید را قورت دهند. فلوروز همچنین باعث ایجاد مینای دندان دار می شود که مسواک زدن و تمیز کردن دندان را دشوارتر می کند.

3. هیپوپلازی مینا

این نقص به داشتن مینای دندان کمتر از حد معمول اشاره دارد. هیپوپلازی مینا می تواند ناشی از کمبود تغذیه ای باشد که باعث از بین رفتن مواد معدنی در دندان می شود. مقصر شامل مواردی مانند بیماری سلیاک است ، که بدن به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در جذب مواد مغذی مشکل دارد.
مصرف آنتی بیوتیک برای درمان تب نیز می تواند در جذب مواد مغذی تداخل ایجاد کند. علاوه بر این ، سیگار کشیدن در دوران بارداری ممکن است این بیماری را در کودکان ایجاد کند. از دیگر علائم هیپوپلازی مینا داشتن شیار یا خطوط در دندانها و حساسیت دندان است.

4. تجمع پلاک

لکه های سفید روی دندان نیز می تواند به دلیل تجمع پلاک باکتری ایجاد شود. این نتیجه بهداشت نامناسب دندان است ، مانند مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به طور منظم. همچنین می تواند به عنوان یک عارضه جانبی در استفاده از بریس ها ایجاد شود.

این لکه ها که ممکن است پس از برداشتن مهاربندها روی دندان ها ایجاد شوند ، در اثر تجمع رسوبات پلاک در زیر یا اطراف محل واقعی براکت ها ایجاد می شوند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا عدم توانایی در برداشتن کامل پلاک بین براکت ها باعث این مینرال سازی دندان می شود. دندان ممکن است خشن و بریده شده به نظر برسد.

5. خوابیدن با دهان باز

صبح هنگام بیدار شدن ممکن است لکه های سفیدی روی دندان های خود مشاهده کنید که بعد از چند ساعت از بین می روند. این امر اغلب به دلیل خوابیدن با دهان باز در تمام شب ایجاد می شود. این لکه های سفید در اثر کم آبی سطح مینای دندان شما ایجاد می شوند. هنگامی که بزاق به دندان برخورد می کند ، آنها آب رسانی می کنند و لکه های سفید از بین می روند.
بیمار بودن در اثر سرماخوردگی باعث می شود احتمال دهان باز خوابیدن بیشتر باشد.


درمان لکه های سفید روی دندان ها

لکه های سفید روی دندان ها ممکن است برخی افراد را آزار دهد، اما تعدادی از گزینه های درمانی برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد.

میکرو سایش

این روش با استفاده از سایش ملایم ، لایه ای از مینای دندان را از سطح دندان پاک می کند. این می تواند لکه های سفید را از بین ببرد و ظاهر دندان ها را بهبود بخشد.

سفید کننده

بلیچینگ یک روش سفید کننده دندان است که تحت نظارت پزشک انجام می شود. این روند به تعادل رنگ مینای دندان شما کمک می کند. درمان به طور موثر کل دندان را سبک می کند به طوری که با رنگ لکه های سفید مطابقت دارد.

بلیچینگ برای افرادی که در اثر استفاده بیش از حد از فلوراید روی دندان های خود لکه های سفید ایجاد می کنند ، درمان موثری نیست. این روش درمانی می تواند لکه های سفید را بیشتر سفید کند و در نتیجه لکه ها سایه سفید دیگری به خود بگیرند.

روکش

بسته به میزان لکه های سفید، پزشک ممکن است پیشنهاد کند آنها را با روکش ونیر پنهان کنید. این شامل ایجاد یک پرسلن سفارشی است که به طور دائمی به سطح دندان های شما متصل می شود.

چانه بند

استفاده از چانه بند هنگام خواب می تواند به شما کمک کند دهان خود را بسته نگه دارید.

ضد احتقان بینی

اگر سرماخوردگی یا عفونت ویروسی دیگری باعث گرفتگی شما می شود ، قبل از خواب از داروهای ضد احتقان بینی استفاده کنید. این به شما کمک می کند دهان بسته بخوابید.


جلوگیری از ایجاد لکه های سفید روی دندان ها

برای جلوگیری از ایجاد لکه های سفید روی دندان ها ، رعایت بهداشت دندان بسیار مهم است. این شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم است. در صورت امکان دهان خود را بعد از هر وعده مسواک زده و بشویید. شما همچنین باید شبانه نخ دندان بکشید و از مسواک برقی طراحی شده برای آن استفاده کنید.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا