اثر سیگار کشیدن بر روی دندان ها

سیگار کشیدن دندان های شما را در معرض تنباکو و نیکوتین قرار می دهد. در نتیجه، به احتمال زیاد دندان های لک شده ، زرد و بوی بد دهان اتفاق می افتد. به علاوه ، هرچه بیشتر سیگار بکشید، بیشتر بر حس چشایی شما تأثیر می گذارد. آنچه می خورید و می نوشید بر روی دندان های شما نیز تأثیر می گذارد.
سیگار کشیدن همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را کاهش دهد و شما را در معرض خطر بیماری لثه قرار دهد و همچنین به سرطان دهان دامن زند.

چگونه لکه های سیگار را از روی دندان پاک کنیم

نیکوتین و سیاهی موجود در دود تنباکو می تواند باعث زردی یا لک شدن دندان شود. مسواک زدن چندین بار در روز، یکی از راه های بهبود ظاهر دندان ها محسوب می شود. این امر علاوه بر جلوگیری از لکه، از بیماری لثه نیز محافظت می کند.
خمیردندان های مخصوص افراد سیگاری نیز می تواند به شما کمک کند.
درمان های خانگی شامل: جوش شیرین، آب اکسیژنه، زغال فعال، روغن نارگیل و زردچوبه نیز موثر هستند.

آیا سفید کننده های موثر هستند؟

اگرچه مسواک زدن مکرر دندان ها می تواند به جلوگیری و از بین بردن لکه های دود کمک کند، اما خمیر دندان ممکن است نتایج کمی برای تغییر رنگ شدید داشته باشد.
در این صورت، شما به احتمال زیاد به یک محصول سفیدکننده دندان (بدون نسخه) نیاز خواهید داشت. این موارد شامل نوارهای سفید کننده یا ژل های سفید کننده با مواد سفید کننده است که روی دندان ها قرار می گیرد.
بسته به شدت رنگ ، ممکن است به سفید کردن حرفه ای دندان ها برای از بین بردن لکه های نیکوتین روی دندان ها نیاز داشته باشید.
حتی اگر با سفید کردن حرفه ای از شر لکه ها خلاص شوید، در صورت ادامه سیگار کشیدن نتایج دوام نخواهد آورد. شاید لازم باشد هر سال روش های درمانی را تکرار کنید.

چگونه با بوی بد دهان سیگار مقابله کنیم

نفس بد بوی فرد سیگاری مسئله دیگری است. این امر در مراحل اولیه بیماری لثه یا خشکی دهان به دلیل کاهش تولید بزاق ایجاد می شود.
در اینجا چند گزینه برای کمک به از بین بردن نفس سیگاری وجود دارد:
دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
برای جلوگیری از خشکی دهان، مصرف مایعات خود را افزایش دهید.
از دهانشویه ضد باکتری برای خشکی دهان استفاده کنید.
آدامس بدون قند بجوید.
نعناع بجوید.
برای پاک کردن پلاک و تارتار از روی دندان ها، دندان ها را به طور مرتب تمیز کنید.
مصرف سیگار را کاهش دهید یا کلاً آن را کنار بگذارید.

آیا سیگار الکترونیکی برای سلامت دندان بهتر است؟

در سیگارهای الکترونیکی دخانیات وجود ندارد، بنابراین بسیاری از مردم معتقدند که بخار آن نسب به سیگار معمولی برای سلامت دهان و دندان بهتر است.
در حالی که سیگارهای الکترونیکی دود تولید نمی کنند، بخار حاوی نیکوتین است. علاوه بر این، سیگارهای الکترونیکی هنوز حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگین دیگری هستند - البته کمتر از سیگار - که برای بدن و دندان مضر هستند.
نیکوتین موجود در این محصولات می تواند به بافت لثه آسیب برساند و تولید بزاق را کاهش دهد و در نتیجه باعث بوی بد دهان، عقب رفتن لثه و از بین رفتن دندان شود.

آیا سیگار کشیدن می تواند به دندان یا لثه شما آسیب برساند؟

ترک سیگار بتعث سلامت دهان و دندان می شود زیرا احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد.
بیماری لثه، بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، عفونتی است که روی خط لثه تأثیر می گذارد. در صورت تجمع باکتری در زیر یا بالای لثه، التهاب ایجاد می شود که عامل این بیماری است.
بیماری لثه با استعمال دخانیات ارتباط دارد. نیکوتین موجود در تنباکو تولید بزاق را کاهش می دهد و تجمع ریزه خوارها و باکتری ها در دهان را آسان می کند.

اگر سیگار را ترک کنم دندان هایم بهتر می شوند؟

حتی اگر سالها سیگار کشیده باشید ، ترک آن می تواند سلامت دهان شما را بهبود بخشد و احتمال بیماری لثه و از دست دادن دندان را کاهش دهد. برای ترک هرگز دیر نیست ، حتی اگر مدت زمان طولانی سیگار کشیده باشید. هنوز می توانید از مزایای ترک سیگار، بهره مند شوید.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا