مزایا، عوارض جانبی و توصیه های مربوط به درمان فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که دندان های قوی ایجاد می کند و از حفره ها جلوگیری می کند. ده ها سال است که یک درمان اساسی بهداشت دهان و دندان است. فلوراید از مینای دندان سالم پشتیبانی می کند و با باکتری هایی که به دندان ها و لثه ها آسیب می رسانند، مبارزه می کند. مینای دندان لایه محافظ بیرونی هر دندان است.
اگر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان یا حفره هستید، فلوراید به طور خاص برای شما مفید است. حفره ها وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها روی دندان ها و لثه ها جمع می شوند و یک لایه چسبنده پلاک را تشکیل می دهند. پلاک اسیدی تولید می کند که باعث از بین رفتن دندان ها و بافت لثه می شود. اگر پلاک لایه مینای دندان را تجزیه کند، باکتری ها می توانند عصب و خون موجود در هسته دندان را آلوده کرده و به آنها آسیب برسانند.

در طی یک درمان حرفه ای فلوراید، چه اتفاقی می افتد ؟

دندانپزشکان درمان های حرفه ای فلوراید را به صورت شستشو، فوم، ژل یا لاک الکل بسیار متمرکز ارائه می دهند. این درمان ممکن است با سواب، برس، سینی یا دهانشویه انجام شود.
این روش های درمانی دارای فلوراید بسیار بیشتری نسبت به آنچه در آب یا خمیر دندان شما وجود دار ، هستند. آنها فقط چند دقیقه طول می کشد تا اعمال شوند. ممکن است از شما خواسته شود که بعد از درمان به مدت 30 دقیقه از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید تا فلوراید کاملاً جذب شود.

به چه مقدار فلوراید نیاز دارید؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) بسته به سلامت دهان و دندان شما توصیه می کند یک درمان حرفه ای فلوراید را در مطب دندانپزشکان خود در هر 3 ، 6 یا 12 ماه انجام دهید. اگر در معرض خطر زیادی برای حفره ها هستید ، دندانپزشک شما ممکن است یک شستشو یا ژل مخصوص فلوراید را برای استفاده منظم در منزل تجویز کند.

موارد زیر می تواند خطر حفره شما را افزایش دهد:

استفاده بیش از حد از مواد مخدر یا الکل
اختلال در خوردن
بهداشت دهان و دندان ضعیف است
عدم مراقبت از دندانپزشکی حرفه ای
رژیم غذایی ضعیف
خشکی دهان یا کاهش بزاق
مینای دندان ضعیف

مصرف بهینه فلوراید از مواد غذایی ، آب و مکمل ها حاصل می شود. در کلینیک مایو میزان مصرف روزانه فلوراید توصیه می شود:

تولد تا 3 سالگی: 0.1 تا 1.5 میلی گرم (میلی گرم)
4 تا 6 سالگی: 1 تا 2.5 میلی گرم
7 تا 10 سالگی: 1.5 تا 2.5 میلی گرم
نوجوانان و بزرگسالان: 1.5 تا 4 میلی گرم
فلوراید برای کودکان
اگر فرزند شما زیر 3 سال باشد ، فقط باید با نظارت دقیق دندان های خود را مسواک بزنید. فقط یک لایه نازک از خمیر دندان فلوراید را روی مسواک آنها بمالید. خمیر دندان باید کمتر از نیمی از مسواک را بپوشاند یا از یک دانه برنج بزرگتر نباشد.
خمیر دندان فلوراید به اندازه نخود برای کودکان در سنین 3 تا 6 سال توصیه می شود. شما باید مراقب بچه ها باشید تا هنگام مسواک زدن خمیر دندان را قورت ندهند.

مزایای استفاده از فلوراید چیست؟

فلوراید با بازیابی مواد معدنی در سطوح دندان که در آن باکتری ها ممکن است مینای دندان را فرسوده کنند، کار می کند. همچنین می تواند مانع از رشد باکتری های مضر دهان شود و از بروز حفره ها بیشتر جلوگیری کند.
فلوراید نمی تواند پوسیدگی را از بین ببرد، اما ضمن ایجاد یک سطح بیرونی قوی تر به دندان های شما، می تواند به جلوگیری از نفوذ پوسیدگی به قسمت های عمیق تر دندان کمک کند.
فلوراید هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. کودکان زودتر در معرض فلوراید قرار دارند، احتمال ابتلا به حفره ها نیز کمتر است.

آیا عوارض جانبی برای فلوراید وجود دارد؟

مانند هر دارو ، بیش از حد فلوراید می تواند عوارض منفی ایجاد کند. شما می توانید با تجویز بیش از حد به طور تصادفی و یا با تجویز یک دوز خیلی زیاد، بیش از حد فلوراید دریافت کنید. مسمومیت با فلوراید امروزه بسیار نادر است، هرچند تجویز بیش از حد مزمن ممکن است به رشد استخوان و دندان در کودکان کوچک آسیب برساند. بسیاری از خمیردندان های کودکان شامل فلوراید نیستند.

فلوراید بیش از حد می تواند باعث شود:

لکه های سفید روی دندان های بالغ
تغییر رنگ و دندان چسبناک
مشکلات هوموستاز استخوان
استخوان های بسیار متراکم که خیلی قوی نیستند

سمیت حاد مانند مصرف بیش از حد قرص های مکمل فلوراید می تواند باعث شود:
حالت تهوع
اسهال
خستگی
تعرق مفرط
حتی می تواند منجر به مرگ شود. همیشه مکمل های فلوراید را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا