حساسیت دندان ها بعد از پر کردن

پر کردن دندان یک روش معمول برای درمان حفره ها و پوسیدگی دندان است که به سوراخ های کوچک تبدیل می شوند. در حین پر کردن، دندانپزشک شما این سوراخ ها را با ماده مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می کند. در حالی که این یک روش معمول، بسیاری از افراد با دندانهای حساس بعد از آن روبرو می شوند.
در بیشتر موارد ، بسته به علت، حساسیت دندان به خودی خود طی چند روز یا چند هفته از بین می رود.

بعد از پر کردن چه حسی خواهید داشت؟

دندانپزشکان اغلب قبل از پر کردن، ناحیه اطراف دندان آسیب دیده را بی حس می کنند. در نتیجه، شما احتمالاً در اولین ساعت یا دو ساعت بعد از جلسه درمان، احساس دردی در آن ناحیه نخواهید کرد. هنگامی که بی حسی از بین رفت، ممکن است متوجه برخی احساسات غیرمعمول در دهان شوید که شامل موارد زیر می شود:
درد دندان، به ویژه هنگام تنفس در هوای سرد، نوشیدن مایعات گرم یا سرد و خوردن غذاهای گرم یا سرد
حساسیت لثه ها
درد دندان های اطراف دندان پر شده
درد هنگام بستن دندان
درد دندان آسیب دیده هنگام غذا خوردن، مسواک زدن یا نخ دندان زدن

چه عواملی باعث ایجاد حساسیت دندان بعد از پر شدن می شود؟

پالپیت

قبل از پر کردن حفره، دندانپزشک قسمت متلاشی دندان شما را با مته ای که گرما را آزاد می کند، بر می دارد. در موارد نادر، این پالپ، یعنی همان بافت همبند است که مرکز دندان های شما را تشکیل می دهد و باعث پالپیت می شود. اگر دندانپزشک شما تمام بافت های پوسیده را از بین نبرد، می تواند باعث ایجاد عفونت در خمیر دندان آسیب دیده شود. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است متوجه تورم لثه یا یک فضای چرکی در نزدیکی دندان شوید.
دو نوع پالپیت وجود دارد. اولین مورد، پالپیت برگشت پذیر، در جایی که دندان حساس باشد اما پالپ بهبود می یابد و بهتر می شود. مورد دوم پالپیت برگشت ناپذیر، جایی که پالپ قادر به بهبودی نیست و دندان شما به درمان ریشه احتیاج دارد.

تغییر در نیش

بعضی اوقات پر شدن باعث می شود دندان آسیب دیده از دندانهای دیگر بلندتر شود. این می تواند به علت بسته شدن دهان به دلیل فشار اضافی روی دندان آسیب دیده ی دردناک باشد. در بعضی موارد، گاز گرفتن حتی می تواند بخش پر شده را بشکند، بنابراین به محض اینکه متوجه مشکل نیش خود شدید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چندین سطح دندان

همچنین ممکن است از داشتن دو سطح مختلف دندان در دهان، احساس درد یا حساسیت کنید. ممکن است هنگام لمس کردن احساس عجیب و غریب داشته باشید.

درد

معمولاً احساس درد در دندان های اطراف فرد مبتلا وجود دارد. این امر به دلیل پدیده ای به نام درد مرجع است که شامل احساس درد در ناحیه ای غیر از منبع درد است.

واکنش آلرژیک

حساسیت بعد از پر کردن دندان می تواند یک واکنش آلرژیک به مواد مورد استفاده در پر کردن باشد. همچنین ممکن است در نزدیکی متوجه بثور یا خارش شوید. اگر فکر می کنید ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند پر کردن مواد با مواد مختلف دیگر را دوباره انجام دهند.

نحوه کنترل حساسیت دندان

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin)
اجتناب موقت از خوردن غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد
خودداری موقت از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند مرکبات، شراب و ماست
به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بزنید
از خمیردندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید
جویدن با طرف مقابل دهان
اگر مشکلی در نیش خود دارید و احساس تیزی و ناملایمتی در دندان احساس می کنید، پس از بهبودی و کاهش درد به پزشک مراجعه کنید آنها می توانند با پر کردن و سیقل دندان احساس نامطلوب شما را بر طرف کنند.
اگر مبتلا به پالپیت هستید که به خودی خود بعد از چند هفته برطرف نمی شود، ممکن است به یک کانال ریشه نیاز داشته باشید.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا