ترانشه دهان چیست؟

ترانشه دهان یک عفونت شدید لثه است که در اثر ایجاد باکتری در دهان ایجاد می شود. با درد و خونریزی لثه و زخم در لثه مشخص می شود.
دهان شما به طور طبیعی حاوی تعادل باکتری، قارچ و ویروس های سالم است. با این وجود، بهداشت ضعیف دندان می تواند باعث رشد باکتری های مضر شود. لثه های قرم، حساس و خونریزی علائمی از بیماری است که به گینگویت معروف است. دهان ترانشه نوعی التهاب لثه است که به سرعت در حال پیشرفت است.
اصطلاح دهان ترانشه را می توان به جنگ جهانی اول ردیابی کرد، هنگامی که معمول بود که سربازان مشکلات جدی لثه را تجربه کنند زیرا در هنگام جنگ نتوانسته اند به مراقبت های دندانپزشکی دسترسی داشته باشند. این عارضه رسما با عناوین زیر شناخته می شود:

استوماتیت وینسنت
لثه حاد نکروز کننده زخم
لثه نکروز کننده التهاب لثه
ترانشه دهان بیشتر در نوجوانان و بزرگسالان متداول است. این یک وضعیت جدی است، اما نادر است. این بیماری در کشورهای توسعه نیافته و مناطقی که تغذیه و شرایط نامناسبی دارند، متداول است. با این حال خوب است که درباره این عفونت جدی دهان و راه های پیشگیری و مدیریت علائم بیشتر بدانید.

چه عواملی باعث ایجاد ترانشه دهان می شود؟

ترانشه دهان به دلیل وجود بیش از حد باکتری های مضر در اثر عفونت لثه ایجاد می شود. اگر به گینگویت مبتلا هستید، در معرض خطر ابتلا به این عفونت پیشرفته هستید.

همچنین به عوامل زیر مرتبط است:

بهداشت ضعیف دندان
تغذیه ضعیف
سیگار کشیدن
فشار
سیستم ایمنی ضعیف
عفونت دهان ، دندانها یا گلو
اچ آی وی و ایدز
دیابت
در صورت عدم درمان، عفونت بدتر می شود و به بافت لثه آسیب می رساند. این می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی از جمله زخم ها و ریزش دندان شود.

علائم ترانشه دهان چیست؟

شناخت علائم این عارضه بسیار مهم است تا بتوانید به موقع درمان کنید و از عوارض پیشگیری کنید. در حالی که علائم شبیه به گینگویت است، اما با سرعت بیشتری پیشرفت می کند.

علائم ترانشه دهان شامل موارد زیر است:
بوی بد دهان یا طعم بد دهان
خونریزی در پاسخ به سوزش (مانند مسواک زدن) یا فشار
زخم های دهان
خستگی
تب
جرم خاکستری روی لثه ها
لثه هایی که قرمز، متورم یا همراه با خونریزی هستند
درد در لثه ها

چگونه ترانشه دهان تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک معمولاً هنگام معاینه می تواند ترانشه دهان را تشخیص دهد. ممکن است لثه های شما هنگام مکیدن به راحتی خونریزی کنند. همچنین ممکن است توسط اشعه ایکس ببینند عفونت به استخوان زیر لثه شما گسترش یافته است یا خیر.
پزشک ممکن است علائم دیگری مانند تب یا خستگی را بررسی کند. آنها همچنین ممکن است خون شما را به منظور بررسی سایر شرایط، احتمالاً تشخیص داده نشده، بررسی کنند. عفونت HIV و سایر مشکلات ایمنی می توانند رشد باکتریها را در دهان شما تقویت کنند.

چگونه ترانشه دهان درمان می شود؟

به طور معمول در طی چند هفته قابل درمان است. درمان شامل موارد زیر است:
آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت
مسکن ها
تمیز کردن حرفه ای از یک متخصص بهداشت دندان
بهداشت دهان و دندان مناسب در حال انجام
مسواک زدن و نخ دندان زدن دوبار در روز به طور کامل برای کنترل علائم ترانشه دهان مهم است. شستشوی آب نمک گرم و شستشو با پراکسید هیدروژن می تواند درد لثه های ملتهب را کاهش داده و همچنین به از بین بردن بافت مرده کمک کند.
همچنین توصیه می شود در حین بهبود لثه ها از سیگار کشیدن و خوردن غذاهای گرم یا پرادویه خودداری کنید.
از طرفی مراقبت منظم و مؤثر از دندان برای جلوگیری از بازگشت ترانشه دهان بسیار مهم است. اگرچه این بیماری به ندرت دارای عوارض جانبی جدی است، نادیده گرفتن علائم می تواند منجر به عوارض بالقوه جدی شود. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
از بین رفتن دندان
تخریب بافت لثه
بلع مشکل
بیماری های دهان و دندان که می تواند به بافت استخوان و لثه آسیب برساند
درد
برای جلوگیری از عوارض ترانشه دهان، حتماً مراحل زیر را مرتباً انجام دهید:
روزانه دو بار مسواک بزنید و نخ دندان خود را بخصوص بعد از غذا
از مصرف دخانیات، از جمله سیگار و جویدن خودداری کنید
یک رژیم غذایی سالم داشته باشید
سطح استرس خود را پایین نگه دارید
مدیریت درد در طول روند بهبودی نیز مهم است. تسکین دهنده ضد درد مانند استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (Advil) به طور معمول برای کنترل درد کافی هستند ، اما قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا