تمیز کردن دندان ها در مطب دندان پزشکی

بسیاری از افراد از جرمگیری و تمیز کردن دندان ها می ترسند. با وجود آشفتگی های ناخوشایند، صداهای عجیب و غریب و فشار فک، درک اضطراب افراد سخت نیست. اما اکثر موارد، جرمگیری و تمیز کردن دندان ها ساده و بدون درد است.
دانستن آنچه در طول روند جرمگیری اتفاق می افتد می تواند به کاهش استرس شما کمک کند و به شما این امکان را می دهد تا از نتایج آن لذت ببرید.

1. معاینه دندان

تمیزکردن دندان ها توسط یک متخصص بهداشت دندان انجام می شود. قبل از شروع روند تمیز کردن واقعی، با معاینه فیزیکی از دهان شروع می کنند.
پزشک متخصص دندانپزشکی برای بررسی هرگونه علائم لثه (لثه ملتهب) یا سایر نگرانی های احتمالی، از یک آینه کوچک برای بررسی دندان ها و لثه استفاده می کند. اگر لثه دچار مشکل باشد بررسی های صورت می گیرد که ببیند آیا جرمگیری بدون مشکل است یا خیر.

2. از بین بردن پلاک و تارتار

متخصص دندانپزشکی برای خلاص شدن از پلاک و تارتار در اطراف خط لثه و همچنین بین دندان های از اسکالر استفاده می کند. صدای تراشیده شدن این ضایعات را خواهید شنید که این طبیعی است. هرچه تارتار در دهان شما بیشتر باشد، زمان بیشتری برای خراشیدن یک نقطه خاص نیاز است.
مسواک زدن و نخ دندان باعث جلوگیری از ساخت پلاک و سخت شدن آن به تارتار می شود. اما زمانی که تارتار تشکیل شود فقط در مطب دندانپزشکی می توانید آن را بر طرف کنید.

3. تمیز کردن با خمیردندان

بعد از اینکه دندان های شما کاملاً عاری از تارتار شدند، آنها را با یک برس الکتریکی پرقدرت مسواک می زنند. در این مرحله سر و صداهای آسیاب کننده ای شنیده می شود. اگرچه ترسناک به نظر می رسد، ولی این یک راه عالی برای تمیز کردن عمیق و از بین بردن هر نوع تارتار باقی مانده است.
در تمیز کردن های به صورت حرفه ای از خمیردندان استفاده می شود که بوی و مزه آن مانند خمیر دندان معمولی است. اگر توسط یک متخصص صورت گیرد، این پولیش دندان ها سالانه دو بار انجام می شود. اما در خانه آن را انجام ندهید چرا که مینای دندان را از بین خواهد برد.

4- نخ دندان متخصص

در جلسه تمیز کردن دندان ها، از نخ ندان هم برای شما استفاده می کنند. فرد متخصص شما می تواند نخ دندان مناسبی بین دندان های شما بکشد و نقاط مشکل احتمالی را که ممکن است در لثه ها خونریزی ایجاد کند، مشخص نماید.

5- شستشو

در مرحله بعد ، شما برای خلاص شدن از شر هر نوع ضایعات، باید دهان خود را بشویید. معمولاً یک شستشو دهنده ی حاوی فلوراید مایع به شما داده می شود.

6. اعمال درمان فلوراید

آخرین مرحله از فرآیند تمیز کردن، درمان فلوراید است. این روش درمانی به عنوان محافظ دندان های شما برای مبارزه با حفره ها برای چند ماه استفاده می شود.
ژل فوم (یا بعضی اوقات خمیر چسبنده) را درون دهانی قرار می دهند که روی دندان های شما قرار گیرد. معمولاً یک دقیقه روی دندانهای شما باقی می ماند. علاوه بر ژل فوم، لاک فلوراید نیز با یک برس کوچک روی دندان ها کشیده می شود. در هنگام تماس با بزاق، لاک فلوراید سخت می شود.

سایر مراحل بالقوه

تمیز کردن دندان های حرفه ای سالانه دو بار انجام می شود ، در حالی که اشعه X معمولاً سالی یک بار انجام می شود. هنوز بسته به آنچه دندانپزشک یا بهداشت دندانپزشکی در دهان شما مشاهده می کند ، ممکن است در طول مراجعه شما معاینات دیگری را انجام دهند. برای کودکان ، یک دندانپزشک ممکن است برای جلوگیری از حفره در مناطق سخت مسواک، سیلانتهای مولی را توصیه کند.
چه به مراحل اضافی نیاز داشته باشید یا نه ، نکته اصلی این است که برای تمیز کردن مرتب دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمجموع از بروز مشکلات جلوگیری کنید. با درک آنچه پیش می رود، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و حتی ممکن است منتظر این جلسات باشید.

مشاهده سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا