مراقبت از دندان به هنگام وجود براکت های ارتودنسی

شما باید برای این واقعیت آماده باشید که مراقبت از دندان ها به محض وجود براکت های ارتودنسی، مشکل تر خواهد شد. براکت ها فضاهای ریز و بی شماری را برای به دام انداختن مواد غذایی دارند و این مواد غذایی به دام افتاده باعث ایجاد پلاک می شوند که می تواند منجر به بسیاری از مشکلات دندانپزشکی شود. به همین دلیل ، خیلی مهم است که بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید (تعداد میان وعده ها)، دهان خود را با دهانشویه بشویید و حداقل روزی یک بار نخ دندان استفاده کنید.
این اقدامات ممکن است خسته کننده یا بیش از حد به نظر برسد، اما غفلت از بهداشت دهان و دندان شما می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت دهان و دندان شود و ایجاد لکه های ناخوشایند روی دندان رخ دهد. مسئولیت اضافی لازم برای مراقبت صحیح از براکت ها چیزی است که شما و فرزندتان باید برای آن آماده باشید.
مراقبت مناسب از براکت های ارتودنسی در جلوگیری از صدمه به براکت ها و دندان های زیر آن موثر است. یادگیری اصول اولیه مراقبت از ارتودنسی به شما کمک می کند تا توصیه های متخصص دندانپزشکی خود را برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها در طول زمان استفاده از براکت دنبال کنید.
برای مسواک زدن خاص دو بار در روز آماده شوید. الاستیک و هر قسمت قابل جابجایی دیگر دستگاه ارتودنسی خود را بردارید. براکت های ارتودنسی را به خوبی تمیز کنید. مسواک را با زاویه 45 درجه با براکت در اطراف سیم و پین ارتودنسی خود، حرکت دهید تا کاملا مواد غذایی از آن زدوده شود. از بالای هر سیم به پایین برس بزنید. برای اطمینان از از بین بردن همه پلاک ها و باقی مانده ها و اتمام کار در اطراف دندان های فوقانی و تحتانی، وقت بگذارید.
هر دندان را جداگانه تمیز کنید. ابتدا مسواک خود را با زاویه 45 درجه خط لثه قرار دهید، سپس همزمان با حرکت دایره ای، فشار ملایم را اعمال کنید. این کار را حدود 10 ثانیه انجام دهید. از همان عمل مسواک زدن بر روی تمام سطوح دندان بیرونی و داخلی استفاده کنید و برس مسواک را بر حسب مورد کج کنید تا به قسمت بهتر دندانهای جلوی کوچکتر برسید.
یک بار در روز نخ دندان استفاده کنید. از متخصص دندانپزشکی خود برای بهترین روش نخ دندان کشیدن راهنمایی بخواهید یا دستورالعمل های مربوط به بسته محصول را دنبال کنید. همچنین ممکن است بخواهید از نخ دندان طلایی استفاده کنید که برای براکت ها و کارهای ارتودنسی استفاده می شوند. کاملاً با آب دهان را بشویید و دندانها و براکت های خود را در آینه معاینه کنید. برای مراقبت های حرفه ای، بازدید دندانپزشک و ارتودنتیست ضروری است.
بازدید ارتودنتیست به طور منظم ضروری است. ممکن است بعد از یک تنظیم معمول ارتودنسی، مقداری سفتی یا حتی کمی درد را تجربه کنید. اگر این ناراحتی یا درد به سرعت از بین نرود یا شدید شود، باید با ارتودنتیست خود مشورت کنید. قطعات شکسته نیز باید سریعاً توسط متخصص ارتودنسی چک شود.
البته به خاطر داشته باشید که دندانپزشک عمومی را نیز باید به طور منظم ملاقات کنید تا از وجود حفره ها و یا بیماری های احتمالی لثه مطلع شده و یا از آن ها جلوگیری کنید.

لیست سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا