مراقبت های لازم برای دندان های کودکان

دندان های اولیه کودک شما در بین سنین شش تا 12 ماهگی شروع به فوران می کند و تا حدود سه سالگی فوران ادامه می یابد. در این مدت لثه های فرزند شما ممکن است احساس لطافت و درد داشته باشد. برای کمک به رفع این ناراحتی، توصیه می کنیم با مالیدن انگشت تمیز یا یک پارچه خنک و مرطوب در بین آنها، لثه ها را تسکین دهید. همچنین می توانید از حلقه های نرم دندانپزشکی استفاده کنید. زمانی که در 3 سالگی دندان های کوئک شما تکمیل شد، فرزند شما 20 دندان خواهد داشت.
دندانهای اولیه فرزند شما در تمام دوران کودکی در موارد مختلف ریخته می شود. دندانهای دائمی از 6 سالگی شروع به رشد می کنند و تا 21 سالگی ادامه می یابد. بزرگسالان 28 دندان دائمی دارند (32 شامل 4 دندان عقل می شود).

پذیرش عادت های بهداشت دهان و دندان سالم

به منظور مراقبت از بین رفتن دندانهای کودک، حتماً آنها را هر دو هفته یکبار بررسی کنید، به دنبال خط و تغییر رنگی باشید که ممکن است در اثر پوسیدگی ایجاد شود. به یاد داشته باشید که غذاهای قندی و مایعات می توانند به دندان جدید حمله کنند، بنابراین مراقب باشید کودک شما بعد از تغذیه یا خوردن غذا مسواک بزند. توصیه می کنیم چهار بار در روز مسواک بزنید برای بهداشت بهینه دهان و دندان: بعد از صبحانه، بعد از ناهار، بعد از شام و هنگام خواب مسواک بزنید.
مسواک زدن می تواند سرگرم کننده باشد و کودک شما به محض رسیدن اولین دندان باید مسواک بزند. هنگامی که دندان کودک رشد می کند، والدین باید دندان را با مسواک نرم و مقدار کمی خمیردندان مسواک بزنند. در مورد کودکان کمتر از دو سال، از خمیردندان فلوراید استفاده نکنید، مگر اینکه توصیه شود این کار را توسط دندانپزشک یا سایر متخصصان بهداشت انجام دهید. پیشنهاد می کنیم روش های صحیح مسواک زدن با کودک خود را مرور کنید.
نخ دندان نیز بخشی از عادتهای بهداشت دهان و دندان است و پزشک در مورد زمان مناسب برای شروع نخ دندان با شما صحبت خواهند کرد. اگر متوجه علائم پوسیدگی شدید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با معاینات منظم

پوسیدگی دندان به دلیل قندهایی که در دهان شما باقی مانده است به اسید تبدیل می شود و باعث خراب شدن دندان های شما می شود. کودکان به یک دلیل ساده در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند: بسیاری از کودکان و نوجوانان عادات بهداشت دهان و دندان به طور منظم و خوب را تمرین نمی کنند. مسواک زدن مناسب و مسواک زدن همراه با ویزیت های منظم دندان کمک می کند تا از بین رفتن دندان جلوگیری شود.

کودک شما برای تمیز کردن و معاینات منظم دندان باید هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کند. توصیه می کنیم دو بار در سال به همراه تمیز کننده های حاوی فلوراید، دندان های آنها را در قویترین سطح خود نگاه دارید. سیلانت دندان نیز توصیه می شود زیرا آنها شیارهای عمیق در دندان فرزند شما را "مهر و موم" می کنند و از ایجاد پوسیدگی در این مناطق دشوار جلوگیری می کنند. مهر و موم ها چند سال به طول می انجامد، اما در معاینات منظم فرزندتان تحت نظارت قرار می گیرند.

لیست سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا