5 خوراکی که بعد از پرکردن دندان نباید بخورید

پرکردن دندان یک روش مناسب در بهبود و درمان حفره های دندان است. در واقع پر کردن دندان یکی از رایج ترین روش های درمانی در مطب دندانپزشکی، محسوب می شود. دندان پزشک طی معاینات روتین، دهان بیماران را به منظور وجود حفره بررسی می کنند. در صورت یافتن حفره، مسیر درمانی که معمولاً انجام می شود شامل برداشتن دندان های پوسیده شده، تمیز کردن ناحیه و پر کردن حفره تازه تمیز شده با پر کردن کامپوزیت یا آمالگام است. در حالی که این روند درمانی نسبتاً بدون درد و سر راست است و می تواند در چند دقیقه کوتاه در مطب دندانپزشک شما انجام شود، مراقبت های بعدی لازم است که انجام شود.
نکته ای که در این میان مهم است که بدانید، این است که دندانهای پر شده نسبت به دندانهای طبیعی آسیب پذیرتر هستند. از این رو به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از صدمه به دندان پر شده، باید مراقب باشید. در اینجا پنج مورد خوراکی وجود دارد که بعد از پرکردن دندان باید از مصرف آن ها خودداری کنند.

نوشیدنی بسیار گرم یا بسیار سرد

بی حسی بلافاصله پس از پر شدن از بین نمی رود. از آنجا که نمی توانید دمای یک نوشیدنی را به طور دقیق اندازه گیری کنید، می توانید خود را به راحتی بسوزانید. از طرفی این نوشیدنی بسیار گرم یا بسیار سرد، احساس درد ایجاد می کند. بهتر است پس از پر کردن دندان چندین ساعت از نوشیدنی بسیار گرم یا بسیار سرد، خودداری کنید.
آب نبات
ماده ی نرم و چسبنده ای مثل می تواند به مواد پر شده چسبیده و در واقع آن را از دندان جدا کند. بهتر است میزان مصرف کارامل، تافی، مارشمالو و سایر مواد مشابه را محدود کنید. آب نبات های سخت یک جایگزین شیرین خوب هستند، اما تنها در صورت عدم جویدن آنهاست که ممکن است آسیب رسان نباشند.

آدامس

آدامس ها نیز می توانند بسیار آسیب زننده باشند. می توانید به جای آدامس از خوشبو کننده های نعنایی بدون قند استفاده کنید. در هر صورت اگر نمی توانید جویدن آدامس را رها کنید، سراغ مارکی بروید که چسبندگی کمتری دارند و به مواد پر شده ی دندان نمی چسبند.

ذرت

گاز گرفتن شدید برای خوردن ذرت می تواند به دندان پرشده آسیب برساند.

غذا و نوشیدنی ای که دندان ها را لکه دار می کند

اگر مواد پرشده کامپوزیتی سفید دارید، دقیقاً مانند دندانهای طبیعی می توانند رنگ بگیرند. بهتر است که از قهوه، چای ، نوشابه و انواع توت ها خودداری کنید. در عوض، نوشیدنی ها و میوه های سبک تر را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که همیشه باید از یک مسواک نرم استفاده کنید، اما اگر از مسواک نرم استفاده نمی کنید بهتر از بعد از پر کردن دندان یک مسواک نرم تهیه کنید. شما می توانید دندان های خود را به طور معمول مسواک بزنید، اما بهتر است کمی بیشتر مراقب دندان پرشده ی جدید خود باشید.

لیست سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا