درمان کانال ریشه چیست؟

"کانال ریشه" بخش توخالی دندان است که شامل بافت عصبی، رگ های خونی و سلول های دیگر است که به عنوان پالپ نیز شناخته می شود.
دندان از تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج عمدتاً بالای لثه است ، در حالی که ریشه در زیر آن قرار دارد. ریشه ها دندان را به استخوان فک وصل می کنند.

درون تاج و ریشه یا کانال ریشه، پالپ است. پالپ دندان را تغذیه می کند و رطوبت مواد اطراف را تأمین می کند. اعصاب موجود در پالپ ، درجه حرارت گرم و سرد را به عنوان درد حس می کنند.
در دندانپزشکی معمولاً از آن به عنوان "کانال ریشه" یاد می شود در واقع درمان اندودنتیک است و به معنی "داخل دندان" است.
با این حال ، اصطلاح "کانال ریشه" معمولاً برای صحبت در مورد این روش استفاده می شود.

درمان ریشه در سه مرحله انجام می شود و برای تکمیل بین یک تا سه جلسه طول می کشد.

1. تمیز کردن کانال ریشه

اول ، دندانپزشک هر آنچه را که درون کانال ریشه وجود دارد، خارج می کند.
با وجود بیمار تحت بی حسی موضعی، دندانپزشک سوراخ دسترسی کوچکی را روی سطح دندان ایجاد می کند و بافت پالپ بیماررا از بین می برد.

2. پر کردن کانال ریشه

در مرحله بعد ، دندانپزشک با استفاده از سوهان های ریز و محلول ، ناحیه توخالی را تمیز، شکل دهی و ضد عفونی می کند. سپس، دندان با ماده ای مانند لاستیک پر شده و با استفاده از ماده چسبنده ، کانال ها را بطور کامل مهر و موم می کند.
پس از درمان ریشه کانال، دندان مرده است. بیمار دیگر دردی را در آن دندان احساس نخواهد کرد زیرا بافت عصبی برداشته شده است و عفونت از بین رفته است.

3. اضافه کردن تاج یا پر کردن

با این حال ، دندان اکنون شکننده تر از گذشته خواهد بود. دندان بدون پالپ باید از رباط اتصال دهنده دندان به استخوان تغذیه کند. این منبع کافی است ، اما با گذشت زمان، دندان شکننده تر می شود، بنابراین یک تاج یا پر کننده از آن محافظت می کند.
تا زمانی که تاج کامل نباشد، بیمار نباید چیزی بجود یا نیش بزند. پس از انجام تاج یا پر شدن، فرد می تواند مانند گذشته از دندان استفاده کند.
این درمان اغلب فقط در یک نوب طول می کشد، اما اگر کانال های خمیده، چند کانال یا عفونت های بزرگ وجود داشته باشد ، ممکن است یک یا دو نوبت اضافه شود.

چقدر دردناک است؟

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان این است که دردناک خواهد بود، اما درمانی که توسط یک جراح دندانپزشک آموزش دیده انجام می شود باید نسبتاً بدون درد باشد.
دردی که احساس می شود ناشی از عفونت است و نه از درمان. این درمان باعث ایجاد درد نمی شود. بلکه به کاهش آن کمک می کند.
جراح دندانپزشکی با بی حسی موضعی درد عمل را تسکین می دهد.
بعد از درمان، برخی از حساسیت ها طبیعی است که موقتی است و ممکن است داروهای بدون نسخه (OTC) برای تسکین آن کافی باشد. در صورت نیاز، داروهای تجویز شده مانند کدئین در دسترس هستند.
دندانپزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک را برای درمان یا جلوگیری از عفونت تجویز کند.

سایر مقالات دندانپزشکی دکتر کیخا